Znanost

Što znači biti inteligentan?

Što znači biti inteligentan

Postoji mnogo razloga za zamišljanje višeg stupnja inteligencije nego što trenutno posjedujemo. Sljedeći primjeri sugeriraju da naša prirodna inteligencija ima prostora za poboljšanje: Živimo manje od 120 godina, što je djelić od stotinu milijuna godina starosti Svemira. Ipak, inzistiramo na sudjelovanju u sukobima i ratovima koji skraćuju naš životni vijek.

Kako piše profesor Avi Loeb, dijelimo zemlju na našem planetu kroz nacionalne granice, umjesto da cijenimo mnogo veći prostor dostupan u svemiru. Ponosimo se gledajući svisoka na druge zemaljce, umjesto da gledamo prema gore i tražimo, s osjećajem poniznosti, vanzemaljce. Razvijamo umjetnu inteligenciju koja premašuje naše prirodne intelektualne sposobnosti. Ipak, inzistiramo da smo mi najinteligentnija bića koja su ikada postojala od Velikog praska.

Ignoriramo povijest iz obijesti i fokusiramo se na sadašnjost kao da je bez presedana. Na primjer, raspravljamo o globalnom zagrijavanju kao o bezpresedanskoj katastrofi od koje se život na Zemlji nikada neće oporaviti. Međutim, Zemlja je prošla kroz povećanje stakleničkih plinova na kraju perma, prije 252 milijuna godina, što je rezultiralo naglom promjenom globalne klime i masovnim izumiranjem 95% svih vrsta. Zemaljski život se oporavio od toga, kao što svi svjedočimo.

Znamo da će Sunce ‘prokuhati’ sve oceane na Zemlji za otprilike milijardu godina, ali ne razvijamo plan B za dugoročno preživljavanje na alternativnoj svemirskoj platformi. Vjerujemo da razumijemo Svemir, iako nemamo pojma o prirodi njegovih glavnih sastavnica: tamne energije i tamne tvari. Također ne znamo što se dogodilo prije Velikog praska. Nemamo prediktivnu teoriju kvantne gravitacije, niti dobro razumijevanje značenja kvantne mehanike.

Život na Zemlji

Vjerujemo da je život započeo na Zemlji izolirano od ostatka Svemira, počevši od zemaljske juhe kemikalija. Međutim, znamo da su stijene s Marsa i međuzvjezdani prostor sletjeli na Zemlju te da je Zemlja prolazila kroz guste molekularne oblake i bila izložena objektima iz drugih zvjezdanih sustava kroz svoju povijest. Znamo za egzoplanete i procjenjujemo da značajan dio zvijezda sličnih Suncu ima stjenoviti planet veličine Zemlje u svojoj naseljivoj zoni. Ipak, inzistiramo da je postojanje vanzemaljskog života-onakvog-kakvog-znamo “izvanredna tvrdnja.”

Većina znanstvenika ne podržava ulaganje resursa u potragu za vanzemaljskom inteligencijom (SETI), iako znaju da su egzoplaneti uobičajeni i slažu se da bi pronalazak takvih dokaza promijenio budućnost čovječanstva. Znamo da su neki tehnološki potpisi puno lakše prepoznatljivi s velike udaljenosti nego atmosferski spektralni potpisi mikrobnog života, no glavni astronomi dodjeljuju federalne resurse samo za potragu za mikrobnim životom. Vjerujemo da je Zemlja intelektualno središte Svemira, iako je većina zvijezda nastala milijardama godina prije Sunca. Najvjerojatnije, zabava je počela puno prije nego što smo se mi pridružili.

Zamišljamo da je Albert Einstein bio najpametniji znanstvenik koji je ikada živio od Velikog praska prije 13,8 milijardi godina, bez traženja boljeg znanstvenika u našem kozmičkom susjedstvu. Čekamo radio signal od vanzemaljske civilizacije više od 70 godina, a SETI zajednica stigmatizira rasprave o potrazi za vanzemaljskim tehnološkim objektima blizu Zemlje. To je ekvivalentno eksperimentalistima tamne tvari koji ne pronalaze slabo interaktivne masivne čestice i održavaju stigmu na potragu za aksionima.

Kako objašnjava Loeb, dopustimo političarima da nas vode u sukobe povezane s igrama nultog zbroja umjesto da tražimo bolje uzore u obliku vanzemaljskih civilizacija koje su možda imale milijune godina znanosti i tehnologije i mogle bi nam ponuditi igre beskonačnog zbroja. Brinemo se zbog prijetnje od vanzemaljskih predatora umjesto da cijenimo priliku za učenje od pametnijeg klinca u našem kozmičkom kvartu.

Dakle: Što znači biti inteligentan?

Što znači biti inteligentan? Po mišljenju Loeba, znakovi inteligencije su poniznost i znatiželja — dva motora koja pokreću učenje. Moramo priznati koliko ne znamo i tražiti dokaze koji će nas voditi prema većem znanju. Biti inteligentan znači zadržati um početnika, živjeti život vječnog studenta, pristupiti svijetu s optimističnim načinom razmišljanja o suradnji, priznati svoje ograničenja i nastojati biti bolji. U suštini, naše znanje je samo otok u oceanu neznanja. Nismo u središtu kozmičke pozornice i stigli smo na kraju kozmičke predstave. Zdravi razum sugerira da kozmička predstava nije o nama. Nažalost, zdravi razum nije čest u akademskoj zajednici.