Jeste li znali?

Što su neobične ‘plave mrlje’ na slikama atmosfere?

Ova fotografija snimljena je na ISS-a iznad Južnog kineskog mora 30. listopada 2021. godine i prikazuje par nepovezanih svijetloplavih mrlja (sredina dolje i gornji desni kut) u Zemljinoj atmosferi (©NASA Earth Observatory).

Astronaut na ISS-u nedavno je snimio neobičnu sliku Zemlje na kojoj možemo vidjeti dvije ‘plave mrlje’ svjetla koje sjaje u atmosferi planeta – što su one zapravo?

Nova slika i neobičan fenomen

Astronaut na Međunarodnoj svemirskoj stanici (ISS) snimio je neobičnu sliku Zemlje iz svemira na kojoj možemo vidjeti sadrži dvije neobične plave mrlje svjetla koje svjetlucaju u atmosferi našeg planeta. Blistavi par na prvu izgleda veoma ‘nezemaljski’, no u stvarnosti ove su mrlje rezultat dvaju nepovezanih prirodnih fenomena koji su se slučajno dogodili u isto vrijeme.

Sliku je prošle godine snimio neimenovani član posade Ekspedicije 66 dok je ISS prolazila iznad Južnog kineskog mora. Fotografiju je 9. listopada objavio NASA-in Earth Observatory.

Kineski astronauti snimili zapanjujuće fotografije Zemlje i Mjeseca

Dvije neobične ‘mrlje’

Prva mrlja svjetlosti – koja je vidljiva na dnu slike – masivni je udar groma negdje u Tajlandskom zaljevu. Udare munje obično je teško vidjeti s ISS-a jer su obično prekriveni oblacima. No ovaj specifični udar dogodio se pokraj velike, kružne praznine na vrhu oblaka, što je uzrokovalo da munja osvijetli okolne zidove oblačne strukture, stvarajući upečatljiv svjetleći prsten.

Prva neobična 'plava mrlja' posljedica je udara munje koji je osvijetlio okolne oblake (©NASA Earth Observatory).
Prva neobična ‘plava mrlja’ posljedica je udara munje koji je osvijetlio okolne oblake (©NASA Earth Observatory).

Druga plava mrlja – koja se može vidjeti u gornjem desnom kutu slike – rezultat je iskrivljene svjetlosti s Mjeseca. Orijentacija Zemljinog prirodnog satelita u odnosu na ISS znači da svjetlost koju reflektira od Sunca prolazi ravno kroz atmosferu planeta, što ga pretvara u svijetlu plavu mrlju s nejasnim aureolom. Taj je učinak uzrokovan dijelom mjesečeve svjetlosti koja se raspršuje na sićušnim česticama u Zemljinoj atmosferi.

Druga neobična 'plava mrlja' posljedica je interakcije refleksije svjetlosti Sunca koja se odbija od Mjeseca i atmosfere našeg planeta Zemlje (©NASA Earth Observatory).
Druga neobična ‘plava mrlja’ posljedica je interakcije refleksije svjetlosti Sunca koja se odbija od Mjeseca i atmosfere našeg planeta Zemlje (©NASA Earth Observatory).

Objašnjenje fenomena

Različite boje vidljive svjetlosti imaju različite valne duljine, što utječe na njihovu interakciju s atmosferskim česticama. Plavo svjetlo ima najkraću valnu duljinu i stoga je najvjerojatnije da će se raspršiti, što je uzrokovalo da Mjesec postane plav na ovoj slici.

Isti učinak također objašnjava zašto nebo izgleda plavo tijekom dana – jer se plave valne duljine Sunčeve svjetlosti najviše raspršuju i postaju vidljivije ljudskom oku.

Pojašnjenje izvora svjetlosti na fotografiji snimljenoj na ISS-a iznad Južnog kineskog mora 30. listopada 2021. godine (©NASA Earth Observatory).

Na fotografiji je vidljiva i mreža umjetnih svjetala u urbanim dijelovima države Tajland. Drugi istaknuti izvori svjetlosnog onečišćenja na slici emitiraju se iz Vijetnama i otoka Hainan, najjužnije regije Kine, iako su ti izvori svjetlosti u velikoj mjeri zaklonjeni oblacima. Narančasti halo paralelan sa zakrivljenošću Zemlje je rub atmosfere.

Webb snimio nevjerojatan fenomen oko para zvijezda

Harry Baker (18. listopada 2022.), „Bizarre blue blobs hover in Earth’s atmosphere in stunning astronaut photo. But what are they?,“ space.com (pristup 18. listopada 2022).

Anonymus (9. listopada 2022.), „Light Show Near the Limb,“ earthobservatory.nasa.gov (pristup 18. listopada 2022).