Astronomija

Što se nalazi unutar stupova maglice Kobilica?

Unutar Stupova maglice Kobilica: Masivne proto zvijezde i planeti u formaciji

Maglica Kobilica, regija u kojoj se formiraju zvijezde, vrvi od aktivnosti. Nažalost, oblaci plina i prašine obično skrivaju sve što se tamo događa. Da bi prodrijegli kroz prašinu u jednom takvom području, tim astronoma koristio je Atacama Large Millimeter Array (ALMA). Istraživali su unutar Stupova maglice Kobilica i proučavali molekularne mlazove koji izviru iz objekata u ovoj poznatoj rasadnici zvijezda.

Geovanni Cortes-Rangel, doktorski student s Instituto de Radioastronomía y Astrophysíca u Meksiku, zajedno s ostalim članovima tima iz Meksika i Japana, želio je saznati više o aktivnostima unutar tih stupova. Stupovi i okolna maglica vrve od događanja. Prije svega, regiju dominiraju dva masivna skupa zvijezda, Trumpler 14 i Trumpler 16, koji obuhvaćaju desetke vrućih mladih zvijezda tipa O koje emitiraju ogromne količine ionizirajućeg ultraljubičastog zračenja.

Ovo zračenje obasjava obližnje dijelove maglice, osvjetljava i oblikuje praškaste stupove, čime otkriva prisutnost proto zvijezda, njihovih protoplanetarnih diskova i mlazova. Ovaj ekstremni okoliš odlikuje se intenzivnom aktivnošću stvaranja zvijezda i fotodisocijacijom oblaka uslijed UV zračenja. No, zahvaljujući tom istom zračenju, astronomi mogu detaljno proučavati novoformirane zvijezde i diskove kako bi shvatili što se događa iza praškaste zavjese.

Rezultati istraživanja

Rezultati timovih istraživanja otkrivaju mase protoplanetarnih diskova oko novoformiranih zvijezda. Također su uspjeli izmjeriti opseg povezanih molekularnih mlazova. Tim je zaključio da izvori tih mlazova dolaze od proto zvijezda niske ili srednje mase. Dok se zvijezde formiraju, materijal koji se usisava zagrijava se i izbacuje u bipolarni tok duž osovine vrtnje proto zvijezde. Ovi mlazovi na kraju udaraju u plin i prašinu područja rođenja zvijezda, uzbuđujući plinove u maglici i uzrokujući njihovo svjetlucanje. Mlazovi se kreću vrlo brzo, dosežući brzine do stotina tisuća kilometara na sat.

Herbig-Haro Objekti

Uzbuđeni oblaci plina i prašine povezani s proto zvijezdama nazivaju se Herbig-Haro Objektima. To su svijetle maglenitosti unutar većih maglica koje postoje zahvaljujući novoformiranim zvijezdama. Najpoznatiji među njima u regiji Kobilica je HH 666, koji je poznat i proučavan u vidljivoj i infracrvenoj svjetlosti, kao i na milimetarskim valnim duljinama. HH 666 sadrži proto zvijezdu za koju se vjeruje da je izvor opsežnog optičkog mlaza. Opservacije svemirskim teleskopom Hubble, koristeći naprednu kameru za istraživanje, otkrile su opseg mlaza i ono što se krije unutar njegova domaćeg stupca.

Cilj istraživanja

Ideja iza ovog skupa promatranja (koji nadograđuje prethodni rad Cortes-Rangela i drugih) jest razumjeti složene aktivnosti unutar stupova. Zato je tim koristio ALMA kako bi otkrio HH objekte, njihove “uzbuđujuće izvore” (tj. mlazove) i njihove protoplanetarne diskove. Podaci su im omogućili uvid u fizičke uvjete unutar stupova i omogućili im da vide kako okrutno zračenje utječe na evoluciju novoformiranih zvijezda i njihovih mogućih planetarnih rasadnika.

Utjecaj na formiranje planeta

Izlivi iz novoformiranih zvijezda iskapaju šupljine u stupovima. Na temelju ovih i drugih promatranja, tim procjenjuje da bi ova akcija fotoevaporacije mogla uništiti stupove u razdoblju od samo 100 000 do milijun godina. Jednom kad stupovi nestanu, protoplanetarni diskovi oko novoformiranih zvijezda unutar njih bili bi izloženi zračenju iz skupova Trumpler, vjerojatno pretvarajući ih u protoplanetarne diskove (kao što se vidi u Orionu) u relativno kratkom vremenskom razdoblju dok ih zračenje oblikuje.

Budući da se planeti formiraju unutar protoplanetarnih diskova oko zvijezda, postavlja se još jedno pitanje: kako bi ovo okruženje utjecalo na formiranje planeta? Tim Cortes-Rangel istražio je ovo pitanje i zaključio da, iako su uvjeti ekstremni, formiranje planeta može biti moguće unutar Stupova maglice Kobilica. Očekuju da bi moglo ostati dovoljno materijala za stvaranje planeta, unatoč fotoevaporaciji diskova oko mladih zvijezda. Ovi nalazi također nude novi pogled na odnos između masivnih zvijezda, njihovih okolina i utjecaja koji imaju na procese formiranja planeta.

Budućnost istraživanja

Studija Geovannija Cortes-Rangela i njegovog tima pruža nova saznanja o tome što se događa unutar tih ogromnih stupova plina i prašine te otvara vrata za daljnje istraživanje drugih područja rođenja zvijezda unutar naše galaksije. S ALMA-om kao vodičem, astronomi sada mogu preciznije istraživati uvjete koji prate nastanak novih zvijezda i planeta, koristeći se njezinom sposobnošću “prorezivanja” kroz prašinaste zavjese koje skrivaju ove procese. Studija pruža novi pogled na složeni svijet formiranja zvijezda i planeta, a njezini nalazi pomažu znanstvenoj zajednici da bolje razumije kako život može nastati i opstati unutar svemira.