Astronomija

Što je biosignal i zašto je važan u istraživanju svemira?

Što je biosignal

Biosignal označava prisutnost tvari ili pojave koja ukazuje na život, prošli ili sadašnji. Pojam biosignala definiran je u kontekstu područja astrobiologije i predstavlja dokaz o životu u kontekstu sustava u kojem se detektira.

Konkretnije, ako je taj sustav planet ili mjesec, biosignal predstavlja otkrivanje kemijskih spojeva na površini ili u atmosferi (ako je ima) koji ukazuju na život na tom planetu ili mjesecu. Na primjer, biosignali mogu biti kemijski spojevi, posebno organski spojevi, vidljivi makroskopski uzorci i atmosferski plinovi.

Posljednjih nekoliko desetljeća doživjeli smo eksploziju znanosti o biosignalima. Do sada je samo Viking misija bila opremljena za traženje biosignala u našem solarnom sustavu. Nadolazeće misije ciljaju mjesece Europu i Titan za pretragu.

Jedna od Zemljinih biosignala je sastav atmosferskih plinova, posebno kisika i metana u snažnoj termodinamičkoj ravnoteži. Površinska refleksija vegetacije u crvenoj boji te usko-pojasni, impulsno modulirani radijski signali također su indikatori, no oni nisu biosignali već tehnopotpisi ili tehnosignali. Ovi “potpisi” zajedno sugeriraju nastanjeni planet, ali svaki potpis sam po sebi može biti “lažni pozitiv” u potvrdi prisutnosti života.

Osim toga, kako razumijemo prisutnost života na Zemlji kao početnu točku za pretragu biosignala na egzoplanetima, uložen je značajan rad u razumijevanju “agnostičkih biosignala”. Ovi signali su bazirani na široj definiciji života, temeljenoj na procesima i aktivnostima, a ne na specifičnim molekularnim strukturama.

Prema Merriam-Websterovom rječniku, ovaj pojam prvi put je korišten 1995. godine i neko je vrijeme bio sinonim za pojam “biomarker”. Prvi put je korišten u vezi s NASA-inom strategijom za istraživanje Marsa.

I dok “biomarker” ostaje pojam koji se koristi u medicini i biologiji za identifikaciju specifičnih tvari i molekula, pojam “biosignal” uglavnom je prihvaćen u astrobiologiji i svemirskim znanostima.

Važnost ovog pojma seže dalje od znanstvenih implikacija. Ima fundamentalnu ulogu u našem razumijevanju podrijetla života i u našem nastojanju da razumijemo univerzalnost ili jedinstvenost života na Zemlji. Ima duboko značenje u našoj sklonosti za istraživanjem izvan naše planete. Ali što je najvažnije, pomaže nam u odgovaranju na duboko važno pitanje: Jesmo li sami? Pronalazak biosignala izvan Zemlje, u dubokom svemiru, ima zapanjujuće implikacije za našu percepciju mjesta u svemiru.

Izvor: https://science.gmu.edu/