• Svemir
  • Spektakularni svemirski prikaz otkriva drevne ostatke supernova

Spektakularni svemirski prikaz otkriva drevne ostatke supernova

Spektakularni svemirski prikaz otkriva drevne ostatke supernova. Izvor: NASA

Ovaj astronomski prikaz razotkriva različite tipove svjetlosti koji sadrže ostatke ne jedne, ali najmanje dvije eksplodirane zvijezde. Ovi ostaci, poznati kao 30 Doradus B (ili kraće 30 Dor B), nalaze se unutar prostranog područja svemira gdje su se zvijezde kontinuirano formirale kroz razdoblje od 8 do 10 milijuna godina. Ovaj kompleksni krajolik, sastavljen od tamnih plinskih oblaka, mladih zvijezda, regija visokoenergetskih udara i pregrijanog plina, smješten je 160.000 svjetlosnih godina od Zemlje u Velikom Magellanovom oblaku, satelitskoj galaksiji Mliječnog puta.

Nedavna fotografija 30 Dor B rezultat je kombinacije podataka iz više izvora: rendgenski podaci dobiveni od NASA-inog opservatorija Chandra prikazani su u ljubičastim tonovima, optički podaci s teleskopa Blanco promjera 4 metra u Čileu u narančastim i cijan tonovima, te infracrveni podaci s NASA-inog Spitzer svemirskog teleskopa u crvenom. Dodatni optički podaci s NASA-inog Hubble svemirskog teleskopa u crno-bijeloj shemi korišteni su za isticanje oštrih značajki slike.

Fotografija 30 Doradus B. Zasluge: NASA.

Tim astronoma pod vodstvom Wei-An Chena s Nacionalnog Tajvanskog Sveučilišta u Tajpeju iskoristio je više od dva milijuna sekundi promatranja pomoću Chandra opservatorija za analizu 30 Dor B i njegovog okruženja. Njihova analiza otkrila je blijedu ljusku X-zraka koja se prostire na oko 130 svjetlosnih godina. Dodatno, podaci Chandre otkrili su da 30 Dor B obiluje vjetrovima čestica koji se odbijaju od pulsara, stvarajući pulsarsku maglicu.

Rezultati ovog istraživanja, predvođeni Wei-An Chenom, objavljeni su u Astronomskom časopisu. Koautori rada uključuju Chuan-Jui Li, You-Hua Chu, Shutaro Ueda, Kuo-Song Wang, Sheng-Yuan Liu s Instituta za astronomiju i astrofiziku Akademije Sinica u Tajpeju, Tajvan, te Bo-An Chen s Nacionalnog sveučilišta Tajvan.

Uzimajući u obzir podatke od Chandre, Hubblea i drugih teleskopa, istraživači su zaključili da se promatrani fenomeni ne mogu pripisati jednoj jedinoj eksploziji supernove. Zaključili su da su pulsar i intenzivne X-zrake u središtu 30 Dor B vjerojatno rezultat supernove koja je eksplodirala nakon kolapsa masivne zvijezde prije približno 5000 godina. Međutim, veća, slabo vidljiva ljuska X-zraka, prevelika je da bi proizašla od iste supernove.

Tim smatra da je 30 Dor B mjesto najmanje dvije eksplozije supernove, s ljuskom X-zraka proizašlom od druge, starije supernove. Također pretpostavljaju da su se slični događaji možda dogodili i u prošlosti. Ovo istraživanje nudi uvid u živote i smrti masivnih zvijezda te učinke njihovih eksplozija supernova, omogućujući bolje razumijevanje kompleksne prirode svemira.