Spektakularan novi Marsov mozaik

Proslavljajući dvije decenije od svog lansiranja, Mars Express ESA-e nudi živahnu mozaik ilustraciju Marsa, prikazujući sastav i boje planeta u neusporedivom detalju. Mozaik, umjetničko djelo samo po sebi, izrađen je pomoću podataka prikupljenih visokorezolucijskom stereo kamerom (HRSC) svemirskog broda.

Mozaik Mars Express

HRSC obično fotografira Mars sa otprilike 300 km visine, snimajući površine široke oko 50 km. No, za ovaj mozaik, koristila se druga metoda. HRSC je prikupila 90 slika s visina između 4,000 i 10,000 km kako bi se dobio šira pogled na planet, snimajući prostore široke oko 2,500 km. Rezultat? Kompletan globalni panorama.

Šarena snimka: Više od same ljepote

Velike fotografije pružaju zadivljujuće perspektive Marsove površine čak i bez atmosferskih fenomena. Ovaj svježi pogled naglašava varijacije preko Marsove površine pojačavajući lokalnu boju i kontrast. Usprkos činjenici da neprestano mijenjajuća neprozirnost Marsove atmosfere otežava točno hvatanje boje iz orbite, ovaj mozaik predstavlja bogatiji, raznovrsniji pogled na boje Marsa.

Šareno putovanje preko Marsovih krajobraza

Obično se tijekom obrade fotografija potiskuju varijacije boja, ali ovaj mozaik to mijenja. Svaka fotografija bila je referentna za boje prema modelu dobivenom iz opservacija s velike visine, čuvajući razlike u bojama i otkrivajući neviđeni pogled na boje Marsa.

Mars u pravim bojama: Zapanjujući mozaik

Osim svoje vizualne privlačnosti, mozaik također otkriva vrijedne informacije o sastavu Marsa, prikazujući neviđenu raznolikost i detalje boja preko svoje površine. Mars je poznat po svojoj crvenkastoj nijansi, što je rezultat visokih razina oksidiranog željeza. Ipak, veliki dijelovi planeta izgledaju tamno i plavo, što ukazuje na sive-crne bazaltske pijeske vulkanskog porijekla.

Rasvjetljavanje Marsa: Od erodiranih minerala do tragova tekuće vode

Vodeno erodirani materijal obično izgleda svjetlije. Najčešći vodeno erodirani minerali na Marsu, glina i sulfat, jasno se ističu na kompozitima boja. Njihova prisutnost sugerira da je tekuća voda na Marsu postojala dovoljno dugo da bi vremenom mijenjala stijene, formirajući značajne naslage gline.

Istraživanje Valles Marineris: Povijest kiselih uvjeta

Minerali sulfata, koji ukazuju na kiselije uvjete, vidljivi su unutar kanjonskog sustava Valles Marineris. Iako su prekriveni tankim slojem tamnog pijeska, impresivne varijacije boja nagovještavaju njihovu prisutnost.

Mars Express: Dvije decenije istraživanja Marsa

Tijekom 20 godina, Mars Express je kružio Crvenim Planetom, snimao njegovu površinu, identificirao atmosferski sastav, sondirao ispod njegove kore i proučavao marsovsko okruženje. HRSC je otkrio mnoštvo različitih površinskih značajki Marsa, od grebena izrezanih vjetrom do masivnih vulkanskih udubina. Kako se misija produžuje do najmanje kraja 2026., s nestrpljenjem očekujemo još zapanjujućih i prosvjetljujućih pogleda na Mars.