Snijeg na Marsu vjerojatno se može otopiti

Pod određenim uvjetima, led na Marsu može se otopiti, baš kao i na Zemlji.

Nova studija o površini Marsa pokazala je da je na Crvenom planetu sniježilo prije otprilike milijun godina. Ostaci ovog snijega na Marsu preostali su do danas u obliku gustih, zasićenih zrna leda koji se imaju sposobnost rastopiti.

Sve što trebate znati o najnovijim otkrićima snijega na Marsu

Projekt

Novu analizu podataka o površini Marsa proveo je tim znanstvenika sastavljen od predstavnika nekoliko američkih sveučilišta i instituta. Projekt je nadgledala NASA.

Prikupljanje podataka

Analiza se temelji na brojnim podacima koje su razne svemirske letjelice prikupile u posljednja dva desetljeća. Za to vrijeme na mnogim mjestima na Marsu otkriven je led. Većina je snimljena sa satelita u orbiti. Na primjer, značajnu količinu podataka prikupio je NASA -in Mars Reconnaissance Orbiter.

Ova ilustracija prikazuje nevjerojatnu razliku u boji snijega na Marsu na temelju količine prašine u njemu. Izvori: NASA/JPL-Caltech/MSSS

Zrna leda

Međutim, donedavno je bilo vrlo teško odrediti veličinu zrna ovog leda, kao i stupanj njegove zasićenosti marsovskom prašinom. Potonji aspekt posebno je zanimljiv znanstvenicima budući da se Mars smatra prašnjavim planetom.

Marsovska pustinja

Po njegovoj površini bjesne “đavoli prašine” – moćni i odjednom nastali prašinski vrtlozi. Proučavanje sastava prašine u ledu može pomoći znanstvenicima da shvate kako i kada je nastala.

Problem

Upravo je to problem koji su u svojoj studiji pokušali riješiti planetarni znanstvenici Aditya Huller i Philip Christensen sa Sveučilišta Arizona State sa svojim timom. Pretpostavljajući da bi led i snijeg na Marsu po svojim karakteristikama mogli biti usporedivi sa zemaljskim ledom, stručnjak za led i snijeg Stephen Warren sa Sveučilišta Washington pridružio se timu.

Nove metode

Za analizu su uzeti kombinirani podaci dobiveni sa svemirske letjelice Phoenix Mars Lander i Mars Reconnaissance Orbiter, nakon čega su uslijedile računalne simulacije. Zapravo, razvijena je nova metoda koja omogućuje odrediti glavne karakteristike leda po njegovoj svjetlini i boji.

Nasin Phoenix Mars Lander iskopao je ovu rupu na površini Marsa i pronašao led nekoliko centimetara ispod zemlje. Plavi kvadrat označava mjerenje svjetline prikazane na desnoj strani. Izvori: NASA / JPL-Caltech / University of Arizona / Texas A&M University / Mjerenje leda i tla Blaneya i sur. (2009)

Simulacije

U prvoj fazi računalne simulacije pomogle su u predviđanju svjetline snijega i leda na Zemlji pod različitim uvjetima. Tada su znanstvenici uspjeli uskladiti svjetlinu zemaljskog i marsovskog leda, što je, pak, pomoglo u određivanju razine zaprašenosti leda na Crvenom planetu.

Svjetlina

Autori studije objašnjavaju da je snijeg na Marsu zapravo mnogo tamniji od svježeg snijega koji vidimo na Zemlji. Što je tamnije, to je prljavije. I što je više prašine u ledu, postaje sve topliji.

Zaključci

To znači da zasićenje prašinom može utjecati na stabilnost leda, uključujući promjene tijekom vremena. Drugim riječima, pod određenim uvjetima, led se na Marsu može otopiti, kao i na Zemlji.

Ledene naslage

Na temelju simulacijskih podataka, znanstvenici su također otkrili da je led koji je na Marsu otkrio lander Phoenix Mars nastao uslijed prašnjavog sniježenja prije otprilike milijun godina, poput ostalih ledenih naslaga koje su prethodno otkrivene u srednjim geografskim širinama Marsa.

• Khuller, A. R., Christensen, P. R., & Warren, S. G. (2021, August 18). Spectral albedo of Dusty Martian H2O snow and ice. AGU Journals.
• Kooser, A. (2021, August 23). Mars snow is dusty, and might Even melt into liquid water near the surface. CNET.
 Phys.org. (2021, August 23). Martian snow is DUSTY, could potentially melt, new study shows.
• Valentine, K., & Clement, M. (2021, August 19). Martian snow is DUSTY, could potentially melt, new study shows. ASU News.