• Svemir
  • Astronomi pronašli rješenje za neobično poravnanje satelitskih galaksija Mliječne staze

Andromeda i satelitske galaksije. Izvor: Wikimedia commons.

Međunarodni tim astronoma pronašao je objašnjenje za neobičan poredak satelitskih galaksija Mliječne staze.

Satelitske galaksije Mliječne staze leže u zajedničkoj ravnini

Prostorna distribucija blijedih satelitskih galaksija koje kruže oko Mliječne staze dugo je vremena zbunjivala astronome te dovodila u pitanje naše razumijevanje razvoja svemira. Naime, ove galaksije imaju vrlo neobičan poredak odnosno izgledaju kao da leže na nevidljivoj rotirajućoj ravnini tzv. ravnini satelita. Pored toga, vrte se u koherentnom i kontinuiranom disku. Nevjerojatan raspored predstavljao je engimu za astronome preko pedeset godina, navevši neke da čak posumnjaju u standardni kozmološki model.

Rješenja koja su bila predlagana uključivala su okruglu konfiguraciju tamne tvari, međutim računalne simulacije kojima se pokušavalo rekreirati razvoj svemira od Velikog praska do danas, nisu ostavljale mogućnosti za takve strukture. Sljedom toga, neki su istraživači čak posumnjali u teoriju formiranja galaksija baziranoj na hladnoj tamnoj tvari.

Magellanov potok iznad Mliječne staze možda je 5 puta bliži nego što se mislilo

Poredak satelitskih galaksija je slučajan

Ipak, novo istraživanje znanstvenika sa Sveučilišta u Durhamu, U.K., i Helsinkiju, Finska polučilo je potencijalno rješenje dugogodišnjeg problema. Astronomi su za potrebe studije koristili podatke sa svemirskog opservatorija Gaia Europske svemirske agencije (ESA). Gaia je pružila šestodimenzionalnu kartu Mliječne staze s preciznim položajima kretanja milijardu zvijezda u našoj galaksiji, kao i pratećih sustava. Ovi podaci pomogli su znanstvenicima da izrade projekcije orbita satelitskih galaksija, kako u prošlosti, tako i u budućnosti. Projekcije su pokazale kako se ravnina formirala te kako će se s vremenom razvodniti.

Drugim riječima, ravnina satelita s vremenom će se promijeniti kao što se mijenjaju i zvjezdane konstelacije, samo što će za to biti potrebne stotine milijuna godina. “Čudno poravnanje satelitskih galaksija Mliječne staze na nebu zbunjivalo je astronome desetljećima, toliko da da se smatralo da predstavlja duboki izazov kozmološkom model, no zahvaljujući podacima sa satelita Gaia i zakonima fizike, sada znamo da je riječ samo o slučajnom poravnanju. Poanta je da se nađete na pravom mjestu u pravo vrijeme, baš kao što je stvar s konstelacijama zvijezda”, ustvrdio je koautor studije, prof. Carlos Frenk, Ogdenov profesor fundamentalne fizike na Institutu za računalnu kozmologiju na Sveučilištu Durham.

Kako je nastala naša galaksija Mliječna staza?

Tamna tvar ipak dobro objašnjava razvoj svemira

Novi modeli također objašnjavaju kako je svemir nastao te kako su se galaksije formirale unutar nakupina hladne tamne tvari. Znanstvenici su primijetili da su simulacije u prijašnjim istraživanjima zanemarivale udaljenosti satelitskih galaksija od središta Mliječne staze, zbog čega su satelitski sustavi djelovali više okruglo nego u stvarnosti.

Nadalje, simulacije su dale nekoliko mogućih modela koji posjeduju satelitsku ravninu kakvu vidimo kroz teleskop. S obzirom da je enigma satelitske ravnine rješena, tamna tvar ostaje ključna za naše razumijevanje svemira. “Uspjeli smo ukloniti jedan od glavnih neriješenih izazova teoriji o hladnoj tamnoj tvari. Ona nastavlja pružati nevjerojatno vjeran opis evolucije našeg svemira”, dodao je Frenk.

Rezultati istraživanja objavljeni su u znanstvenom časopisu Nature Astronomy.

Nove patuljaste galaksije otkrivene u našem susjedstvu