Astronomija

Pronađena iznenađujuće usamljena galaksija, otkrivaju znanstvenici

Fotografija usamljene galasije 3C 297. Izvor: (Credit: X-ray: NASA/CXC/Univ. of Torino/V. Missaglia et al.; Optical: NASA/ESA/STScI & International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA; Infrared: NASA/ESA/STScI; Radio: NRAO/AUI/NSF)

Jedna daleka i usamljena galaksija čini se da je privukla i asimilirala sve svoje stare galaktičke suputnike, otkrivaju NASA-in Chandra X-ray opservatorij i Internacionalni Gemini opservatorij. Ova usamljena galaksija nalazi se otprilike 9,2 milijarde svjetlosnih godina od Zemlje i sadrži kvazar, supermasivnu crnu rupu koja privlači plin u središtu galaksije i stvara snažne mlazove tvari vidljive u radijskim valovima. Ovi rezultati, koje su postigli NASA-in Chandra X-ray opservatorij i Internacionalni Gemini opservatorij, mogu gurnuti granice brzine kojom astronomi očekuju rast galaksija u ranom svemiru.

3C 297

Na mnogo načina, 3C 297 ima kvalitete galaktičkog klastera, gigantske strukture koja sadrži stotine ili čak tisuće pojedinačnih galaksija. X-zrakovi koje je otkrio Chandra otkrivaju velike količine plina zagrijanog na milijune stupnjeva – karakteristično obilježje galaktičkog klastera. Astronomi su također pronašli mlaz iz kvazara – vidljivog pomoću Karl G. Jansky Very Large Array – koji je savijen interakcijom s okolinom. Konačno, Chandra podaci pokazuju dokaze da se drugi mlaz kvazara sudario s plinom oko njega, stvarajući “vruću točku” X-zraka.

To su uobičajene karakteristike galaktičkog klastera. Međutim, podaci iz opservatorija Gemini pokazuju da postoji samo jedna galaksija u 3C 297. Devetnaest galaksija koje se pojavljuju blizu 3C 297 na Gemini slici zapravo su na mnogo različitijim udaljenostima. U ovom novom kompozitnom prikazu, Chandra podaci su obojani u ljubičasto, VLA podaci u crveno, a Gemini podaci u zeleno.

Vidljiva svjetlost i infracrveni podaci dobiveni teleskopom Hubble (plava i narančasta, redom) također su uključeni. U labeliranoj verziji slike označena je usamljena galaksija (3C 297) i položaj njene supermasivne crne rupe, kao i mlazevi crne rupe, vruća točka X-zraka i vrući plin. Polje gledanja ove slike je premalo da bi se prikazale bilo koje od 19 galaksija koje nisu na istoj udaljenosti kao 3C 297.

Što se dogodilo?

Jedan prijedlog za ono što se dogodilo s nestalim galaksijama je da je gravitacijska privlačnost najveće galaksije, zajedno s međusobnim interakcijama, uzrokovala da pratilice padnu i budu asimilirane od strane alfe. Tim smatra da je 3C 297 vjerojatno “fosilna grupa” umjesto skupa galaksija, faza evolucije galaksije u kojoj jedna galaksija povlači i spaja se s drugima. Ako je to slučaj, 3C 297 predstavlja najudaljeniju fosilnu grupu ikad pronađenu.

Autori ne mogu isključiti prisutnost patuljastih galaksija oko 3C 297, ali njihovo prisustvo ne bi objasnilo nedostatak većih galaksija poput Mliječne staze. Primjeri u blizini su M87 u Virgo skupini, koja je imala velike galaktičke suputnike milijardama godina. Međutim, 3C 297 će provesti milijarde godina uglavnom sam.

Nova studija objavljena je u siječnju 2023. godine u časopisu The Astrophysical Journal, dostupnom ovdje. Raniji Chandra promatranja trajala samo tri sata pokazala su naznake vrućeg plina koji je viđen u novoj studiji, kako je izvijestila suautorica Chiara Stuardi u radu objavljenom u travnju 2018. godine u časopisu The Astrophysical Journal Supplement Series, dostupnom ovdje. Međutim, bila su potrebna puno dublja Chandra promatranja da bi se to potvrdilo. Chandra promatranja 3C 297 provedena su tijekom ukupnog vremena od 2,5 dana u travnju i kolovozu 2021. i 2022. godine.