• Svemir
  • Prije 1015 godina, drevne civilizacije svjedočile su najsjajnijoj eksploziji supernove u povijesti

Prije 1015 godina drevne civilizacije širom svijeta promatrale su najsvjetliji promatrani zvjezdani događaj u zabilježenoj povijesti, dosegnuvši procijenjenu vizualnu veličinu -7,5, približno šesnaest puta veću svjetlost od Venere.

Prije tisuću četrnaest godina, drevne civilizacije svjedočile su najsjajnijoj eksploziji supernove u zabilježenoj povijesti. Supernova je danas poznata pod nazivom SN i opažale su je drevne civilizacije širom svijeta. Izuzetno svijetli događaj spomenuli su astronomi od Azije do Afrike i svjedočili su mu na svim kontinentima.

Vjeruje se da se svemirski događaj najveće vizualne veličine zabilježen u ljudskoj povijesti dogodio 1006. godine nove ere i bio je promatran s različitih mjesta na Zemlji. 30. Travnja i 1. svibnja obilježava se njegova godišnjica dok se podsjećamo da su prije tisuće godina drevne civilizacije širom svijeta razvijale zapanjujuće astronomske sposobnosti, promatrajući daleke zvijezde i kozmičke događaje.

Smatra se da se masivna kozmička eksplozija prvi put pojavila u zviježđu Lupus na granici Kentaura između 30. travnja i 1. svibnja 1006. godine. Danas poznat kao supernova SN 1006, kozmički događaj promatrači iz Švicarske, Egipta, Iraka, Kine i Japana opisali su kao “iznenadnu zvijezdu”. Kineski i arapski astronomi ostavili su nam najcjelovitije povijesne opise događaja.

Najsjajnija eksplozija supernove u povijesti

Egipatski astrolog i astronom Ali ibn Ridwan koji je imao oko 18 godina, pišući tumačenje Ptolomejevog Tetrabiblosa, izjavio je da je “spektakl bio veliko kružno tijelo, 2½ do 3 puta veće od Venere. Nebo je sjalo zbog njegove svjetlosti. Intenzitet njegove svjetlosti bio je nešto više od četvrtine intenziteta Mjesečeve svjetlosti “(ili možda” od Mjesečeve svjetlosti kad je jedna četvrtina osvijetljena “).

Kao i svi drugi promatrači, Ali ibn Ridwan primijetio je da se nova zvijezda nalazi nisko na južnom horizontu. Neki su astrolozi taj događaj protumačili kao vjesnika kuge i gladi. Njegova je veličina bila ekvivalentna polumjesecu, a sjaj mu je bio takav da je noću ljudima omogućavao da vide predmete koji su bili na tlu, gotovo kao da je netko bacio jako jarko svjetlo na Zemlju. Očito je bio žute boje i bio je vidljiv više od godinu dana.

Prema Muslim Heritage-u, „prvi se put pojavio navečer 17. Ša’bana 396 H / 30. travnja 1006. Postojao je tijekom ljeta, ali do sredine kolovoza sunce mu se približilo toliko da je iz Kaira bio iznad horizonta samo tijekom dnevnog svjetla, što je otežavalo daljnje promatranje. ”

Anali opatije Saint Gall u Švicarskoj vjerojatno su najsjevernije viđenje kozmičkog događaja ikad zabilježeno. Mons iz opatije napisao je:  na divan način ovo je ponekad usko, ponekad difuzno, a ponekad i ugašeno … To se vidjelo tri mjeseca u krajnjim granicama juga, izvan svih sazviježđa koja se vide na nebu . ”

Supernova povezana sa SN 1006

U moderno doba supernova povezana sa SN 1006 identificirana je tek 1965. Koristeći Parkesov radijski teleskop, Doug Milne i Frank Gardner pokazali su da je radio izvor PKS 1459-41, blizu beta Lupi, imao izgled kružne ljuske od 30 arc minute.

Tijekom sljedećih godina otkrivene su rendgenske i optičke emisije ovog objekta. Ostatak supernove SN 1006 nalazi se na procijenjenoj udaljenosti od 7.200 svjetlosnih godina (2,2 kiloparseka), što rezultira promjerom od približno 70 svjetlosnih godina.

SN 1006 izvorno se smatra binarnom zvijezdom. Jedan od svemirskih suputnika, bijeli patuljak, eksplodirao je kad je plin iz njegovog pratioca premašio granicu Chandrasekhar – najveću moguću masu zvijezde bijelog patuljka.

Supernova je izbacila materijal ogromnom brzinom, stvarajući udarni val koji prethodi izbačenom materijalu. Zahvaljujući ovom udarnom valu, čestice se ubrzavaju do izuzetno visokih energija, stvarajući plavičaste niti koje se pojavljuju – lijevo i dolje udesno – na obojenoj slici  dobivenoj X-ray opservatorijom Chandra, kao što je prikazano u istaknutoj slici.