Astronomija

DANAS: Povratak NASA-ine misije s uzorcima s asteroida

Mozaik površine asteroida Bennu napravljen na temelju podataka koje je prikupila NASA-ina misija OSIRIS-REx (©NASA/Goddard/University of Arizona).

Dok sat otkucava prema povijesnom trenutku, fragmenti asteroida koji mogu otkriti tajne početaka našeg Sunčevog sustava i možda čak i podrijetlo vode na Zemlji, očekuju se u pustinji Utah ove nedjelje u 16:00 po Hrvatskom vremenu.

Misijski cilj NASA-e, nazvan OSIRIS-REx, bio je jasan: prikupiti uzorke s asteroida Bennu, koji kruži blizu Zemlje. Ovaj ambiciozni projekt, započet prije više od desetljeća, postigao je značajan uspjeh 2020. godine kada je svemirska letjelica uspješno uzela uzorke. Ovaj vikend donosi novu važnu fazu kada će svemirska letjelica prilaziti Zemlji kako bi isporučila kapsulu s tim fragmentima.

“Očekivanja su visoka. Dugo smo se pripremali za ovaj trenutak,” naglasila je Lori Glaze, jedna od vodećih figura u NASA-inoj Diviziji za planetarnu znanost.

Razotkrivanje početaka našeg kozmičkog doma

Zašto su ovi fragmenti asteroida toliko važni? Oni predstavljaju vremenske kapsule, sačuvane od dana kada je naš Sunčev sustav bio u povojima. Istražujući ih, znanstvenici mogu dobiti dragocjene informacije o sastavu koji je postojao tijekom formiranja našeg kozmičkog okruženja. Postoji i mogućnost da asteroidi skrivaju odgovore o podrijetlu Zemljine vode.

“Asteroidi su mogli imati ključnu ulogu u formiranju Zemlje, posebno kada je u pitanju naša vodena zaliha,” istaknula je Glaze.

Iako se točna masa prikupljenih uzoraka još ne zna, pretpostavlja se da bi mogli biti među najtežima ikada uzetima s asteroida.

Put OSIRIS-REx-a do Bennua nije bio lak. Naletjeli su na problem kada je svemirska letjelica prikupila više uzoraka nego što se očekivalo, što je dovelo do manjeg tehničkog problema. Kako bi spriječili gubitak, NASA je brzo odlučila sigurno pohraniti preostale uzorke.

Svemirska letjelica je nakon odlaska s Bennua krenula prema Zemlji i očekuje se da će se približiti našem planetu na udaljenosti od 101.000 kilometara. Međutim, ovaj povratak nosi sa sobom određene rizike.

Važnost završne faze

Glavna briga je ispravno lansiranje kapsule sa uzorcima, koja je veličine automobilske gume. Ako nešto pođe po zlu, OSIRIS-REx će morati napraviti još jedno putovanje oko Sunca prije nego što ponovno pokuša 2025. godine.

“Jednom kada je kapsula lansirana, postaje objekt koji slobodno pada, bez mogućnosti upravljanja,” pojasnila je Sandy Freund iz Lockheed Martin-a.

Pri ulasku u atmosferu, kapsula će dosegnuti temperature do 2.700 stupnjeva Celzijus, ali zaštitni štit bi trebao spriječiti njeno uništenje.

Unatoč svim mogućim komplikacijama, postoji razlog za optimizam. Temeljite pripreme, napredna tehnologija i iskustva iz prethodnih misija daju timu razloga za povjerenje. Kapsulu će pažljivo pratiti radarima i avionima dok se ne spusti.

Ako sve prođe kako treba, kapsula će biti prebačena u NASA-in Johnson Space Center u Houstonu, gdje će se njen sadržaj predstaviti javnosti u listopadu.

Zaključujući, Freund je rekla: “Ova misija, osim svoje znanstvene važnosti, otvara vrata budućim naporima za ekstrakciju resursa s asteroida.”