• Svemir
  • Povijesno lansiranje prema Mjesecu u okviru NASA-ine misije – evo prvih fotografija

Fotografija koja prikazuje NOVA-C lander i Zemlju u pozadini. Zasluge: X/Intuitive Machines.

U povijesnom trenutku za istraživanje svemira, Intuitive Machines‘ Nova-C lander uspješno je lansiran prema Mjesecu, označavajući novi korak u našem kontinuiranom nastojanju da proširimo granice ljudskog znanja i tehnoloških dostignuća. Ovaj let, koji nosi sa sobom napredne NASA-ine znanstvene instrumente i demonstracije tehnologija, namijenjen je detaljnom istraživanju lunarnih površinskih uvjeta te testiranju ključnih tehnologija za buduće lunarne misije i astronaute programa Artemis. Misija simbolizira značajan napredak u našoj ambiciji da osiguramo dugoročnu ljudsku prisutnost na Mjesecu te istražujemo daljnje mogućnosti za čovječanstvo u svemiru.

U ranojutarnjim satima četvrtka, točno u 1:05 po istočnoameričkom vremenu, Nova-C lander kompanije Intuitive Machines započeo je svoje putovanje prema Mjesecu. Lansiranje je izvedeno pomoću SpaceX-ove rakete Falcon 9 s lansirne platforme 39A u NASA-inom Kennedy Space Centru na Floridi. Samo 48 minuta kasnije, u 1:53, lander se uspješno odvojio od druge faze rakete, a timovi su brzo potvrdili uspostavu komunikacije s kontrolnim centrom misije u Houstonu. Lander je sada u stabilnom stanju i opskrbljuje se energijom putem solarnih panela.

Ključna misija

Ova misija predstavlja ključni dio NASA-inog programa CLPS (Commercial Lunar Payload Services) i Artemis kampanje, čiji je cilj provesti nova istraživanja sunčevog sustava radi dubljeg razumijevanja planetarnih procesa, potrage za vodom i drugim resursima, te podrške dugotrajnom boravku ljudi na Mjesecu.

“Ovaj trenutak predstavlja ogroman korak za čovječanstvo i naše ambicije da se nakon više od pedeset godina vratimo na površinu Mjeseca”, izjavio je Bill Nelson, administrator NASA-e. “Ove hrabre misije ne samo da će proširiti naša znanstvena saznanja o Mjesecu, već i poticati razvoj komercijalne svemirske ekonomije te demonstrirati vodeći položaj američke tehnologije i inovacija. Letovi u okviru CLPS programa ključni su za oblikovanje budućnosti ljudskog istraživanja svemira za generaciju Artemis.”

Tijekom putovanja prema Mjesecu, NASA-ini instrumenti nadgledat će potrošnju kriogenog goriva motora, dok će tijekom faze slijetanja prikupljati podatke o interakciji između motornog mlaza i površine Mjeseca, testirajući pritom tehnologije za precizno slijetanje.

Po dolasku, fokus će biti na istraživanju utjecaja svemirskog vremena na lunarnu površinu i radioastronomiji. Lander će također nositi retroreflektore za doprinos globalnoj mreži lokacijskih markera, ključnih za buduće tehnologije autonomne navigacije.

Teret

NASA-in znanstveni teret uključuje:

• Demonstrator navigacije Lunar Node 1: Eksperiment veličine CubeSat za demonstraciju autonomne navigacije, ključan za buduće misije, infrastrukturu i astronaute, omogućujući digitalno potvrđivanje pozicija na Mjesecu.
  • Niz laserskih retroreflektora: Osam retroreflektora za precizno lasersko mjerenje udaljenosti, služeći kao trajni lokacijski markeri na Mjesecu.
  • Navigacijski Doppler Lidar: Lidar sistem za precizno mjerenje brzine i udaljenosti tijekom slijetanja, temeljen na radaru, ali koristeći laser.
  • Radiofrekvencijski mjerač mase: Tehnologija za mjerenje količine propelanta u uvjetima niske gravitacije, ključna za planiranje budućih misija.
  • Radio-valne opservacije lunarnog površinskog fotoelektronskog omotača: Istraživanje interakcija prirodnih i antropogenih aktivnosti s lunarnim površinskim okolišem.
  • Stereo kamere za studije lunarnih plinova i površinskih studija: Snimke koje dokumentiraju promjene na površini Mjeseca uzrokovane interakcijom s motornim mlazom tijekom i nakon slijetanja.

Nova-C lander, nazvan Odisej, planira sletjeti u regiji Južnog pola Mjeseca, u blizini lunarnog obilježja Malapert A, 22. veljače. Ovo područje predstavlja idealnu lokaciju za slijetanje zbog svoje relativno ravne i sigurne terene unutar inače krateriziranog lunarnog pejzaža. Misija će također istražiti mogućnosti komunikacije i prijenosa podataka na Zemlju s lokacije gdje je Zemlja vidljiva nisko na horizontu Mjeseca. NASA-ini znanstveni instrumenti na landeru prikupljat će vrijedne podatke o našem najbližem svemirskom susjedu tijekom sedmodnevnog istraživanja, čime se otvara put za buduće misije, uključujući povijesno slijetanje prve žene i prve osobe tamne kože na Mjesec u sklopu programa Artemis.