• Znanost
  • Postoji li život na Marsu? Zahvaljujući umjetnoj inteligenciji uskoro bismo mogli saznati
Znanost

Ova panorama je spojena iz dvije slike "Doline Marker Band" u Gale krateru na Marsu koje je Curiosity snimio 8. travnja 2023., jedna ujutro i jedna poslijepodne po lokalnom vremenu. Izvorne slike snimljene su u crno-bijeloj tehnici i potom kolorizirane, pri čemu desni dio (pod plavim nebom) predstavlja prizor ujutro, a lijevi dio (pod žutim nebom) predstavlja poslijepodne. Zasluge: NASA/JPL-Caltech.

Znanstvenici su razvili novi test koji bi mogao revolucionarizirati potragu za znakovima života na drugim planetama. Ovaj test, koji se često naziva “sveti gral astrobiologije,” temelji se na umjetnoj inteligenciji.

U članku objavljenom u časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences, istraživački tim sastavljen od sedam članova izvijestio je da je njihova metoda s točnošću od 90% razlikovala biološke uzorke, bilo da su nedavni ili drevni, od onih koji nisu bili biološkog podrijetla.

Kako funkcionira ova metoda?

“Ovaj novi pristup analizi mogao bi radikalno promijeniti našu potragu za izvanzemaljskim životom te pomoći da bolje razumijemo početke i evoluciju života na Zemlji,” izjavio je dr. Hazen. Njegova metoda oslanja se na upotrebu “pametnih” senzora postavljenih na svemirske letjelice, sondaže i rovera kako bi se tragalo za znakovima života prije nego što se uzorci šalju na Zemlju.

Ova metoda može pružiti nove uvide o povijesti drevnih stijena na Zemlji, ali i o uzorcima koji su prikupljeni s Marsa uz pomoć rovera Curiosity. “Trebamo prilagoditi naš pristup kako bismo ga uskladili s postupcima rovera ‘SAM’ (Sample Analysis at Mars), ali možda već raspolažemo podacima koji bi nam otkrili postojanje organskih molekula s Marsa,” dodao je tim.

Na rubu otkrića

“Potraga za životom izvan naše planete jedno je od najuzbudljivijih pitanja suvremene znanosti,” komentirao je glavni autor studije, Jim Cleaves, iz Earth and Planets Laboratory, Carnegie Institution for Science, Washington, DC.

Za razliku od drugih metoda koje traže specifične molekule, ova tehnika koristi umjetnu inteligenciju da razlikuje životne oblike temeljeći se na suptilnim razlikama unutar molekularnih struktura. “Možda bismo uz pomoć ove metode mogli otkriti neki oblik života s druge planete koji se bitno razlikuje od onog na Zemlji,” istaknuo je dr. Hazen.

Umjetna inteligencija kao ključni alat

Suautor Anirudh Prabhu koristi primjer razdvajanja novčića prema različitim atributima kako bi objasnio važnost AI-a. Kada postoji stotine atributa, algoritmi umjetne inteligencije postaju esencijalni za obradu informacija i donošenje zaključaka.

Ova tehnika mogla bi pomoći u rješavanju brojnih znanstvenih misterija, uključujući podrijetlo 3,5 milijarde godina starih sedimenata iz Zapadne Australije. “Ako AI može razlikovati žive oblike od neživih, kao i nedavne od drevnih, koje druge spoznaje možemo postići? Možda bismo mogli analizirati ostatke i razlikovati različite vrste drva s arheoloških nalazišta,” predložio je dr. Hazen.

Iako je ova metoda obećavajuća, nipošto nije bez izazova. Znanstvenici upozoravaju na potrebu pažljive interpretacije rezultata, osobito kada se radi o uzorcima prikupljenim iz složenih okruženja, kao što je Mars.