Astronomija

Postoji li pojava dvostrukog gravitacijskog lećenja?

Gravitacijska leća GAL-CLUS-022058 snimljena s NASA-om

Fenomen gravitacijskih leća u svemirskim promatranjima

Razmatranje gravitacijske leće jedno je od značajnih područja u astronomiji, gdje masivni objekti poput skupova galaksija savijaju svjetlost udaljenijih objekata. Ovaj fenomen ne samo da doprinosi našem razumijevanju svemira, već otvara pitanje o mogućnostima koje pruža, uključujući potencijal za postojanje višestrukih gravitacijskih leća.

Teoretičar fizike Viktor T. Toth nedavno je postavio intrigantno pitanje: “Mogu li se višestruke gravitacijske leće uskladiti tako da stvore ‘komunikacijski most’ između civilizacija?” Ova ideja proširuje naša razumijevanja o gravitacijskom lećenju koje je predvidio Einstein u svojoj općoj teoriji relativnosti. Einstein je objasnio kako materija deformira prostor oko sebe, usporedivši to s učinkom teške kugle koja stvara udubljenje na gumenoj površini i time utječe na putanju objekata koji se preko nje kreću.

Praktična primjena ovog koncepta vidljiva je u planiranju putanja svemirskih letjelica, gdje se koristi iskrivljenje prostora za navigaciju. No, gravitacijsko lećenje ima i dublje implikacije. Prvi dokazi o savijanju svjetlosti gravitacijom zabilježeni su tijekom totalne solarne eklipse 1919. godine, eksperimentom koji su proveli Arthur Eddington i Frank Watson Dyson. Daljnja promatranja 1979. godine, koja su obavili Dennis Walsh, Bob Carswell i Ray Weymann, potvrdila su ovaj fenomen koristeći teleskop na Nacionalnoj opservatoriji Kitt Peak.

Razmatranje mogućnosti višestrukih leća

U svojem radu, Toth razmatra potencijal višestrukih gravitacijskih leća za pojačanje svjetlosti i stvaranje komunikacijskog kanala između udaljenih točaka u svemiru. Tradicionalno, gravitacijska leća nastaje kada masa poput skupa galaksija dođe između Zemlje i udaljenijeg objekta, savijajući svjetlost i stvarajući efekt sličan optičkoj leći.

Toth predlaže da bi sustav koji koristi više gravitacijskih leća mogao funkcionirati analogno teleskopu s više leća, pružajući još veću mogućnost promatranja. No, njegovo istraživanje, koje uključuje različite metode i tehnike, uključujući mapiranje fotona i valnu teoriju svjetlosti, zaključuje da sustav s dvostrukim lećama ne pruža prednosti u pojačanju signala u odnosu na pojedinačne leće.

Iako teoretski modeli sugeriraju stvaranje dva koncentrična Einsteinova prstena u dvostrukom lećenju, praktična detekcija ovog fenomena ostaje izazovna. Stoga, iako je koncept višestrukih gravitacijskih leća fascinantan, posebice u kontekstu međuzvjezdane komunikacije, trenutni rezultati upućuju na zaključak da je otkrivanje i korištenje takvih sistema u svrhu komunikacije još uvijek u sferi znanstvene fantastike.