Pokreti satelitskih galaksija ukazuju na mlađi svemir

U okviru standardnih kozmoloških modela, razvoj kozmičkih struktura započinje stvaranjem manjih entiteta, koji se zatim spajaju u hijerarhijskom procesu, formirajući time složenije i veće sustave. S vremenom, kako svemir stari, masivne grupe i skupine galaksija, koje predstavljaju najveće sustave, tendencija je rasta njihove mase te postizanja stanja dinamičke ravnoteže. Promatranje kretanja satelitskih galaksija u orbitama oko ovih grupa i skupina pruža dragocjen uvid u stupanj njihova razvoja i sastavljanja. Takva promatranja pružaju ključne informacije vezane za procjenu starosti svemira.

Tim istraživača predvođen prof. Guo Qijem, s Nacionalne astronomske opservatorije Kineske akademije znanosti (NAOC), koristeći podatke javno dostupne kroz Sloan Digital Sky Survey (SDSS), proveo je analizu kinematike parova satelitskih galaksija koje orbitiraju oko masivnih galaktičkih grupa. Njihovi nalazi ukazuju na mogućnost da je svemir mlađi nego što se to predviđa prema standardnom LCDM modelu s Planckovim kozmološkim parametrima.

Proučavanje kretanja parova satelitskih galaksija

Istraživanje je usmjereno na proučavanje kretanja parova satelitskih galaksija smještenih na suprotnim stranama masivnih galaktičkih grupa, koristeći podatke o njihovim relativnim brzinama u odnosu na centralnu galaksiju. Utvrđen je značajan višak parova s koreliranim brzinskim odstupanjima u usporedbi s onima čija su brzinska odstupanja antikorelirana. “Značajan broj parova s koreliranim brzinskim odstupanjima ukazuje na relativno nedavno pripojene ili privlačene satelitske galaksije,” izjavio je prof. Guo Qi, vodeći autor studije.

Ovaj fenomen viška koreliranih parova zabilježen je i u najnovijim kozmološkim simulacijama, ali je intenzitet efekta uočen u stvarnim promatranjima bio znatno izraženiji. Značajna razlika između simulacija i stvarnih promatranja sugerira da su masivne galaktičke grupe u stvarnom svemiru mlađe nego što se to pretpostavljalo.

“Ukoliko se dob masivnih galaktičkih grupa može izravno povezati s dobi svemira, ovi nalazi upućuju na to da je svemir, prema rezultatima dobivenim analizom kozmičkog mikrovalnog pozadinskog zračenja (CMB) od strane Planckove kolaboracije, zapravo mlađi,” objašnjava dr. Gu Qing, glavni autor rada. Ova otkrića predstavljaju izazov za trenutno prihvaćeni kozmološki model i mogu biti od izuzetne važnosti za daljnje razumijevanje problema tzv. “Hubbleove napetosti.”