• Svemir
  • Pogled na udaljenu galaksiju NGC 4945 otkriva neočekivane pojave

Pogled na udaljenu galaksiju NGC 4945 otkriva neočekivane pojave

Mjesta aktivnog stvaranja zvijezda izgledaju jarko ružičasta na ovoj slici u vidljivom svjetlu koju je snimio 2,2-metarski teleskop Europskog južnog opservatorija u Čileu. Aktivna jezgra galaksije uglavnom je skrivena oblakom prašine. Zasluge: ESO

Tim istraživača iz NASA-inog Goddard Space Flight Centra u Greenbeltu, Maryland, nedavno je došao do važnih spoznaja o evoluciji galaksija. Korištenjem napredne rendgenske tehnologije, znanstvenici su identificirali značajnu aktivnost u spiralnoj galaksiji NGC 4945, koja pruža nove uvide u složene procese koji se odvijaju unutar nje. Ovo otkriće predstavlja korak naprijed u astronomiji, omogućavajući bolje razumijevanje dinamike galaktičkih interakcija.

Ova daleka galaksija, smještena u zviježđu Centaur, postala je predmetom intenzivnog proučavanja nakon što su znanstvenici detektirali ogromne oblake hladnog plina. Ovi oblaci, kako se čini, nastali su uslijed erupcije supermasivne crne rupe u središtu galaksije, događaja koji se odigrao prije otprilike 5 milijuna godina.

Dr. Kimberly Weaver, astrofizičarka iz Goddarda koja vodi ovaj projekt, istaknula je važnost ovog otkrića. “Rasprave o evoluciji galaksija su konstanta u znanstvenim krugovima,” naglasila je Weaver. “Ovo otkriće pomaže nam bolje shvatiti interakciju između supermasivnih crnih rupa i procesa formiranja zvijezda, što je ključno za razumijevanje promjena unutar galaksija poput NGC 4945.”

Podaci koji su omogućili ova otkrića prikupljeni su uz pomoć satelita XMM-Newton Europske svemirske agencije (ESA), uz dodatnu podršku NASA-inog opservatorija Chandra X-ray. NGC 4945, udaljena oko 13 milijuna svjetlosnih godina, predstavlja aktivan tip galaksije s iznimno svijetlim i varijabilnim središtem. Ovo središte, pokretano supermasivnom crnom rupom, zagrijava okolni disk plina i prašine, stvarajući fascinantne astronomske fenomene.

Što čini NGC 4945 toliko posebnu?

Posebnost NGC 4945 leži u tome što se radi o galaksiji koja je istovremeno aktivna i galaksija u kojoj se intenzivno formiraju zvijezde. Ovakav tip galaksije proizvodi zvijezde znatno brže u odnosu na našu Mliječnu stazu. Prema procjenama znanstvenika, NGC 4945 ima stopu stvaranja zvijezda koja godišnje iznosi ekvivalent masi od oko 18 sunca, što je približno tri puta veća stopa u odnosu na Mliječni Put.

Tijekom svojih promatranja, Weaver i njezin tim identificirali su poznatu značajku poznatu kao željezna K-alfa linija. Ova pojava, koja je uobičajena u aktivnim galaksijama, nastaje kada energično rendgensko svjetlo s diska crne rupe interagira s hladnim plinom. U slučaju NGC 4945, ova linija proteže se na neočekivano velike udaljenosti od crne rupe, što je neuobičajeno i intrigantno.

Dr. Jenna Cann, suautorica i postdoktorska istraživačica u Goddardu, dodaje: “Zahvaljujući Chandra opservatoriju, uspjeli smo isključiti druge potencijalne izvore i potvrditi da je crna rupa ključni faktor u stvaranju ove linije.”

Otkriće je posebno značajno jer pruža uvid u kompleksne interakcije unutar galaksija i potencijalno može pomoći u razumijevanju kako aktivnost oko crnih rupa može utjecati na formiranje zvijezda. Ovakva istraživanja ne samo da proširuju naše znanje o svemiru, već i potiču nova pitanja o ulozi crnih rupa u evolucijskim procesima galaksija.

Ova istraživanja predstavljena su na 243. sastanku Američkog astronomskog društva, a rad koji detaljno opisuje nalaze trenutno je predan za objavu u časopisu The Astrophysical Journal.