• Svemir
  • Pijesak vremena: NASA-ina HiRISE kamera bilježi neobične dine na Marsu

Pijesak vremena: NASA-ina HiRISE kamera bilježi neobične dine na Marsu

Pješčane dine na Marsu. Zasluge: NASA / JPL-Caltech / Sveučilište u Arizoni.

Mars Reconnaissance orbiter nastavlja pružati zadivljujuće poglede na crveni planet iz orbite. Sada, u najnovijem nizu fotografija iz svemira, MRO otkrio je skup misterioznih i pomalo neuobičajenih kružnih pješčanih dina na površini Marsa. Iako pješčane dine na crvenom planetu dolaze u raznim oblicima i veličinama, dobro definirane kružne pješčane dine su pomalo neobične. Sliku čudnih pješčanih dina snimila je kamera HiRISE, koju upravlja Sveučilište u Arizoni.

Asimetrija u pijesku

Izjava Sveučilišta u Arizoni napominje da pješčane dine na Marsu pokazuju blagu asimetriju, s uskim stranama okrenutima prema jugu, što ukazuje na to da se pijesak kreće u tom smjeru, neovisno o marsovskim vjetrovima. Fotografije su snimljene 22. studenog 2022. godine, svemirskim brodom koji kruži oko crvenog planeta na visini od otprilike 300 kilometara iznad površine, na geografskoj širini od 42,505 stupnjeva i dužini od 67,076 stupnjeva.

Praćenje Marsa s MRO-om

Slike su snimljene kao dio kolekcije namijenjene praćenju povlačenja i otapanja mraza na površini Marsa tijekom zimske sezone na planetu. Na primjer, prethodna fotografija istih pješčanih dina, prekrivenih mrazom (ispod), korištena je za prikaz promjena koje su se dogodile od tada. Svaki piksel na slici odgovara veličini od 25 centimetara.

Marske pješčane dine s površinom prekrivenom mrazom. Zasluge: NASA / JPL-Caltech / Sveučilište u Arizoni.

Pratimo Mars s HiRISE kamerom

Kamera HiRISE prati 60 mjesta na Marsu, a ova slika pješčanih dina je samo jedna od njih. Kamera je u orbiti oko Marsa od 2006. godine i prikuplja podatke o pješčanim dinama planeta. Prikupljanjem ponavljanih opservacija tijekom jedne Marsovske godine, koja traje 687 zemaljskih dana, planetarni znanstvenici mogu pratiti kretanje pijeska i kako se mijenja tijekom vremena.

Naše razumijevanje Marsa

Mars fascinira čovječanstvo već stoljećima, a tijekom godina, naše razumijevanje ovog misterioznog planeta dramatično se razvilo. Kako nastavljamo saznati više o Marsu, otkrili smo da je najviše sličan Zemlji od svih planeta koje smo pronašli, što ga čini ključnim ciljem za istraživanje.

Jedna od najvažnijih stvari koje smo naučili o Marsu je da ima tanku atmosferu sastavljenu uglavnom od ugljičnog dioksida. Ova atmosfera je manje gusta od Zemljine, što je dovodi do ekstremnih fluktuacija temperature na planetu.

Znanstvenici vjeruju da je Mars u prošlosti imao gušću atmosferu, koja bi mogla podržavati tekuću vodu na njegovoj površini. To se potvrđuje prisutnošću osušenih korita rijeka i drugih geoloških značajki koje ukazuju na to da je planet nekad bio puno vlažniji nego danas. Zahvaljujući brojnim misijama na Mars, sada imamoPijesak vremena: NASA-ina HiRISE kamera bilježi neobične dine na Marsu bolje razumijevanje površine planeta. Otkrili smo da Mars ima raznoliki krajolik, uključujući planine, kanjone, doline i pješčane dine.