• Svemir
  • Perseverance je postigao nevjerojatne uspjehe tijekom 1000 dana istraživanja Marsa

Perseverance. Izvor: Nasa.gov.

Rover Perseverance sletio je na Mars u veljači 2021. godine, nakon što je lansiran iz Cape Canaverala na Floridi u srpnju 2020. godine.

Od svog dolaska na Mars, rover je istraživao površinu Marsa i prikupio 23 uzorka iz različitih geoloških područja unutar kratera Jezero. Ovo područje, nekoć dom drevnog jezera, smatra se ključnim mjestom za pronalaženje dokaza o drevnom (najvjerojatnije fosiliziranom) životu na Marsu. Perseverance je lansiran 30. srpnja 2020. godine na raketi Atlas V-541, a na Mars je stigao otprilike sedam mjeseci kasnije. Ulazak u marsovsku atmosferu i slijetanje izvedeni su složenim nizom padobrana, retroraketa i po prvi put, zračnom dizalicom koja je spustila rover s lebdeće platforme.

Misija Perseverance rovera

Glavna misija rovera Perseverance na Marsu je istraživanje geologije, klime i atmosferskih uvjeta kao priprema za buduće ljudske misije. Krater Jezero odabran je za slijetanje zbog prethodnih orbitalnih studija koje su otkrile jasne dokaze o postojanju drevnog jezera koje je nekada ispunjavalo krater. Voda se smatra ključnim sastojkom za evoluciju života, pa je prisutnost drevnog jezera povećala vjerojatnost otkrivanja znakova drevnog života. Proučavanje stijena u ovom krateru omogućuje uvid u povijest Marsa, čuvajući tragove drevnih okolišnih uvjeta i potencijalnog života.

NASA-in rover Perseverance tijekom korištenja svoje robotske ruke na površini Crvenog planeta. Sastavljen od više slika ovaj mozaik prikazuje naslagane sedimentne stijene na litici nekadašnje delte, a moguće je vidjeti i 'kružnu mrlju' koja predstavlja mjesto na kojem je rover 'zagrebao' površinu kako bi analizirao sastav stijene (©NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS).
NASA-in rover Perseverance tijekom korištenja svoje robotske ruke na površini Crvenog planeta. Sastavljen od više slika ovaj mozaik prikazuje naslagane sedimentne stijene na litici nekadašnje delte, a moguće je vidjeti i ‘kružnu mrlju’ koja predstavlja mjesto na kojem je rover ‘zagrebao’ površinu kako bi analizirao sastav stijene (©NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS).

Lefroy Bay uzorak

Krater Jezero, promjera 45 kilometara, nastao je udarom asteroida prije otprilike četiri milijarde godina. Istraživanja su pokazala da je dno kratera sastavljeno od magmatskih stijena, nastalih vulkanskom aktivnošću. Tijekom svojih 1000 dana istraživanja, Perseverance je prikupio uzorke pijeska i mulja, pružajući dokaze o prisutnosti vode u dalekoj prošlosti Marsa. U uzorku nazvanom “Lefroy Bay” pronađen je sitnozrnati silicij, poznat po očuvanju fosila na Zemlji. Drugi uzorci sadrže fosfat, koji je na Zemlji povezan s biološkim procesima. Ovi uzorci također sadrže ugljik, što omogućuje proučavanje okolišnih uvjeta u vrijeme nastanka stijena.

Određivanje lokacija za prikupljanje uzoraka bilo je izazovno zbog veličine kratera Jezero. Perseverance je koristio alat za abraziju kako bi uklonio površinske slojeve stijena, a zatim je analizirao uzorke koristeći ugrađene instrumente poput PIXL-a, Planetarnog instrumenta za rentgensku litokemiju. Instrumenti rovera mogu otkriti mikroskopske, fosilima slične strukture i kemijske promjene koje su ostavile drevne mikrobe. Unatoč izvanrednim postignućima, rover Perseverance još uvijek nije pronašao jasne dokaze o drevnom životu na Marsu.