Astronomija

Ovaj egzoplanet izaziva postojeće teorije o nastanku planeta

Kada je riječ o razumijevanju prirode svemira, često su anomalije te koje nam mogu otkriti najviše. To je i slučaj s planetom po imenu Gliese 367 b, poznatim i kao Tahay. Njegove jedinstvene karakteristike natjerale su astronome da ponovno razmisle o uobičajenim teorijama o nastanku planeta.

Tahay je planet s ultra-kratkim orbitalnim periodom (USP), koji svoju orbitu oko matične zvijezde završava za samo 7,7 sati. Iako je samo jedan od mnogih USP planeta u većem katalogu od preko 5.500 poznatih egzoplaneta, ono što Tahay izdvaja je njegova izuzetna gustoća: gotovo dvostruko veća od one na Zemlji.

Pa, što bi mogao biti razlog za takvu nevjerojatnu gustoću? Astronomi pretpostavljaju da bi planet mogao biti gotovo potpuno sastavljen od željeza.

Prvi podaci o Tahayu dobiveni su iz NASA-inog satelita TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) 2021. godine. Novija studija objavljena u časopisu The Astrophysical Journal Letters dodatno je precizirala naše znanje o masi i radijusu ovog egzoplaneta. Studija, koju je autorirala Elisa Goffo, doktorandica na Sveučilištu u Torinu, identificira i dvije dodatne planete u istom kozmičkom okruženju.

Pionirska otkrića 2021.: Prve procjene mase i gustoće

Podaci iz 2021. godine, dobiveni pomoću spektrografa HARPS (High-Accuracy Radial Velocity Planet Searcher), pokazali su da je Tahayeva masa 55% Zemljine mase i da je njegov radijus 72% Zemljinog, što sugerira sastav uglavnom od željeza.

Međutim, nove analize Elise Goffo, temeljene na dodatnih 371 HARPS mjerenjima, pokazuju da je Tahay čak gušći nego što je prvotno bilo pretpostavljeno. Njegova masa sada je revidirana na 63% Zemljine mase, a njegov radijus je smanjen na 70% Zemljine veličine.

Prema Goffo, mogući scenarij jest da je Tahay vjerojatno izložena jezgra što je nekad bio mnogo veći planet, ali je ostao bez svoje stjenovite vanjske slojeve, najvjerojatnije uslijed katastrofalnog događaja ili više sudara s drugim protoplanetima. Druga, manje vjerojatna mogućnost jest da je planet nastao u području neobično bogatom željezom.

Njena studija otkrila je i prisutnost dvije druge planete u ovom kozmičkom sustavu, što dodatno komplicira sliku jer USP planete često postoje u sustavima s više planeta.

Više teorija i još pitanja

Tahay je zbog svoje gustoće i ultra-kratkog orbitalnog perioda izuzetno zanimljiv za daljnja istraživanja, nudeći idealan “laboratorij” za razumijevanje sličnih planetarnih sustava. Njegove jedinstvene osobine mogu pomoći astronomima u razumijevanju kako su se formirale ovakve vrste planeta i kakvi su uvjeti mogli doprinijeti njihovoj neobičnoj gustoći.

U zaključku, ova studija otvara vrata za dublje razumijevanje mehanizama koji su utjecali na nastanak i migracijske obrasce ovakvih neobično gustih, ultra-kratkoperiodičnih planeta.