Otkriveni dodatni dokazi o drevnim oceanima na Marsu

Dokazi koji se odnose na prošlost Marsa neprestano zanimaju znanstvenike. Najnovija istraživanja sugeriraju da je veličanstveni Olympus Mons, najveći vulkan u našem Sunčevom sustavu, možda bio okružen prostranim marsovskim oceanima. Vjeruje se da su te vodene površine imale ključnu ulogu u formiranju prepoznatljivih tragova vidljivih na površini Marsa.

Slike prikupljene pomoću orbitera Mars Express, koji je nedavno obilježio dvadeset godina istraživanja ovog planeta, otkrile su formaciju poznatu kao Lycus Sulci. Ovaj impresivni geološki fenomen, koji se može prepoznati po svojim paralelnim brazdama, seže čak 1.000 km od vulkana Olympus Mons, sve do kratera Yelwa, nazvanog po gradu u Nigeriji.

Olympus Mons i tragovi prošlosti

Znanstvenici spekuliraju da su ovakvi uzorci na Lycus Sulci nastali zbog vruće lave koja je izbijala iz Olympus Monsa prije milijuna godina. Kada je ova lava došla u kontakt s vodom i ledom, to je rezultiralo velikim klizištima. Ova klizišta, koja su se s vremenom stvrdnula, danas su vidljiva kao naborani uzorci.

Debatira se o tome kako i u kojoj mjeri je voda utjecala na stvaranje ovih tragova na Marsu. Najnovija otkrića podupiru široko prihvaćenu teoriju o postojanju tekuće vode na Marsu u drevno doba.

Otkrića koja mijenjaju naše viđenje Marsa

Dodatno podržavajući ovu teoriju, nedavno su otkrivene ogromne litice koje okružuju Olympus Mons. Smatra se da ove litice označavaju granicu drevne obale. Ova saznanja sugeriraju da su donji dijelovi planine bili podložni eroziji kada je lava destabilizirala vodu i led na njenom temelju. Posljedice ovog događaja bile su velike stijene i klizišta koja su se širila po okolnim ravnim površinama.

Ove nove spoznaje svakako proširuju naše razumijevanje geološke povijesti Marsa. No, iako otkrića ukazuju na moguću prošlu prisutnost vode, ona ne pružaju izravne odgovore o potencijalu za život na Crvenom planetu. Unatoč tome, neki znanstvenici nagađaju da bi mikroskopski organizmi mogli i dalje postojati, možda čak i u ledenim kapama Marsa, ali to ostaje neodređeno područje istraživanja.