Otkrivena tajna unutrašnjosti Mjeseca

apollo_17_moon_landing_38_eva3_sta_6_schmitt_w_500_mm_lens_and_lrv_as17-146-22294

Nakon pažljivog istraživanja, donesena je konačna presuda: Mjesec ipak nije napravljen od sira. Šala na stranu.

U svibnju je objavljena detaljna studija koja je otkrila da je unutarnja jezgra Mjeseca čvrsta kugla čija je gustoća slična gustoći željeza. Ovim otkrićem, znanstvenici vjeruju da će se riješiti dugogodišnja rasprava o tome je li srce Mjeseca čvrsto ili tekuće, a također će pružiti precizniji uvid u povijest Mjeseca i, posredno, čitavog Sunčevog sustava.

“Naša saznanja,” napisala je ekipa predvođena astronomom Arthur Briaudom iz Francuskog nacionalnog centra za znanstvena istraživanja, “upućuju na evoluciju magnetskog polja Mjeseca, potvrđujući postojanje njegove unutarnje jezgre. To podržava teoriju o globalnom prevrtanju plašta, pružajući uvide o razvoju Mjeseca u prvih milijardu godina Sunčevog sustava.”

Istraživanje unutarnje strukture Mjeseca

Najtočniji način za istraživanje unutarnjeg sastava nebeskih tijela unutar Sunčevog sustava su seizmički podaci. Analiza akustičnih valova nastalih potresima, koji se kroz Mjesec šire i odbijaju, može pomoći znanstvenicima u stvaranju detaljne karte njegove unutrašnjosti.

Iako posjedujemo seizmičke podatke s Apollo misije, njihova rezolucija nije dovoljna za preciznu analizu unutarnje jezgre. Znamo da postoji tekuća vanjska jezgra, ali njezin točan sastav i dalje je predmet rasprave.

Da bi razjasnili ovu misteriju, Briaud i njegov tim koristili su podatke iz svemirskih misija i laserskih mjerenja udaljenosti Mjeseca. Analizirali su različite karakteristike Mjeseca, poput njegove deformacije uslijed gravitacijske interakcije s Zemljom, promjena u udaljenosti od Zemlje i njegove gustoće.

Različiti modeli

Na temelju tih podataka, znanstvenici su izradili različite modele jezgre kako bi utvrdili koji se najbolje podudaraju s opservacijskim podacima.

Njihova istraživanja donijela su nekoliko ključnih otkrića. Modeli koji najbolje opisuju poznate karakteristike Mjeseca ukazuju na aktivno prevrtanje materijala unutar lunarnog plašta. To znači da se gušći materijal spušta prema središtu, dok se lakši materijal diže prema površini. Ova dinamika mogla bi objasniti prisutnost određenih elemenata u vulkanskim regijama Mjeseca.

Također su otkrili da je sastav lunarne jezgre vrlo sličan Zemljinoj, s tekućom vanjskom i čvrstom unutarnjom jezgrom. Prema njihovim proračunima, vanjska jezgra ima promjer od oko 362 kilometra, dok unutarnja jezgra ima promjer od približno 258 kilometara, što čini oko 15% ukupnog polumjera Mjeseca.

Zanimljivo je da je još 2011. godine tim predvođen Renee Weber iz NASA-e došao do sličnih zaključaka koristeći seismološke tehnike na podacima Apollo misije. Njihovi rezultati sada služe kao potvrda ranijim otkrićima.

Znanstvenici vjeruju da je Mjesec nekoć imao snažno magnetsko polje koje je počelo slabiti prije otprilike 3,2 milijarde godina. Razumijevanje sastava lunarne jezgre ključno je za razumijevanje razloga nestanka tog magnetskog polja.

S obzirom na planove ponovnog slanja ljudi na Mjesec, možda nećemo dugo čekati dodatne potvrde ovih otkrića izravnim mjerenjima na licu mjesta.

Rezultati ovog istraživanja objavljeni su u prestižnom časopisu Nature.