Otkriven razlog zatamnjenja zvijezde u zviježđu Orion

Fotografije Betelgeza u razdoblju nekoliko mjeseci tijekom njegovog "Velikog zatamnjenja". Izvor: M. Montargès et al. / ESO

Inicijalno su astronomi mislili da će Betelgez( velika zvijezda u zviježđu Orion) eksplodirati, no nove fotografije otkrivaju drugačiji razlog “velikog zatamnjenja”.

Astronomi su koristeći zemaljske teleskope potvrdili da je uzrok velikog zatamnjenja Betelgeza, koje se pojavilo prije nekoliko godina, veliki oblak prašine koji se formirao kao rezultat izbacivanja plazma iz zvjezdine fotosfere. Prema znanstvenicima, ovaj događaj nije znak neposredne eksplozije Betelgeza kao supernove.

Betelgez je jako zanimljiv astrofizičarima- ovaj crveni superdiv, jedna od najvećih poznatih zvijezda, je na kraju svoj evolucijskog puta. Starost joj se procjenjuje na 8 milijuna godina, te bi mogla ekspodirati kao supernova Tipa II u sljedećih nekoliko desetaka tisuća godina.

Crveni superdivovi predstavljaju najčešću finalnu fazu evolucije zvijezda, sa inicijalnim masama od 8 do 30-35 Sunčevih masa, te tijekom ove faze aktivno gube na masi zbog još uvijek nedovoljno nama poznatih mehanizama. Gubitak mase jako utječe na buduću evoluciju zvijezda, tako da proučavajući Betelgeza astronomi mogu sastavi kompletniju sliku kraja života masivnih zvijezda.

U periodu od studenog 2019. do ožujka 2020., svijetlost zvijezde spustila se na rekordno niske razine( veliko zatamnjenje), što je protumačeno kao spremnost Betelgeza da eksplodira, no svjetlost se kasnije vratila na normalne vrijednosti.

Postoji nekoliko verzija događaja: lokalno smanjenje efektivne temperature zvijezde, zatamnjenje od oblaka prašine koji se tek formirao ili pak samo prolazi kroz disk zvijezde, te promjena kutnog promjera Betelgeza. Hipoteza o oblaku prašine je ubrzo potvrđena, no postoje neki dokazi koji idu u korist teorijama da zatamnjenje nije povezano sa oblakom prašine.

Grupa astronoma predvođena Miguelom Montargesom iz Pariškog opservatorija objavila je rezultate promatranja Betelgeza, pri kojem su se koristili SPHERE spektropolarimetrom instaliranim na VLT teleskopu i GRAVITY prijemnikom koji radi na VLTI interferometru. Promatranja su vršena između siječnja 2019. i ožujka 2020.

Znanstvenici su potvrdili da veliko zatamnjenje nije naznaka eksplozije Betelgeza, nego da je uzrokovano zatamnjenje oblaka prašine koji se formirao  za vrijeme kondenzacije u mjehuriću plazme izbačenom iz fotosfere zvijezde ranije, vjerojatno kao rezultat njezinih pulsacija.

Pretpostavlja se da totalna masa prašine može biti jednaka (2.3–8.5) × 10 –2 mase Zemlje, što je 35 do 128 posto prosječne godišnje izgubljene mase zvijezde, te se proces formiranja oblaka vjerojatno dogodio unutar nekoliko radijusa od Betelgeza.

Znanstvenici smatraju da Betelgez i drugi crveni superdivovi mogu gubiti masu na dva načina: ujednačen gubitak plina sa malim gubitcima prašine, te periodički, lokaliziranim izbacivanjima plazme koje mogu uzrokovati proces formiranja oblaka prašine.

• Carter, J. (2021, June 16). Betelgeuse: Its Mysterious ‘Great Dimming’ Explained At Last. Forbes.
• Castelvecchi, D. (2021, June 16). Why the supergiant star Betelgeuse went mysteriously dim last year. Nature News.
• European Southern Observatory. (n.d.). Mystery of Betelgeuse’s dip in brightness solved.
• Montargès, M., Cannon, E., Lagadec, E., Koter, A. de, Kervella, P., Sanchez-Bermudez, J., Paladini, C., Cantalloube, F., Decin, L., Scicluna, P., Kravchenko, K., Dupree, A. K., Ridgway, S., Wittkowski, M., Anugu, N., Norris, R., Rau, G., Perrin, G., Chiavassa, A., … Danchi, W. (2021, June 16). A dusty veil shading Betelgeuse during its Great Dimming. Nature News.
• Wall, M. (2021, June 17). Mystery solved? Dust cloud caused Betelgeuse star’s weird dimming, study finds. Space.com.