• Svemir
  • Otkriven još jedan crna rupa srednje mase u središtu naše galaksije

Otkriven još jedan crna rupa srednje mase u središtu naše galaksije

Crna rupa. Izvor: Depositphotos.com.

Međunarodni tim istraživača, predvođen dr. Florianom Peißkerom, otkrio je znakove još jedne crne rupe srednje mase prilikom proučavanja zvjezdanog skupa u neposrednoj blizini supermasivne crne rupe SgrA* (Strijelac A*) u središtu naše galaksije.

Usprkos ogromnim istraživačkim naporima, do sada je u cijelom svemiru otkriveno samo desetak ovih crnih rupa srednje mase. Znanstvenici vjeruju da su se one formirale ubrzo nakon Velikog praska i da djeluju kao ‘sjeme’ za supermasivne crne rupe.

Zvjezdani skup IRS 13

Analizirani zvjezdani skup IRS 13 nalazi se na udaljenosti od 0,1 svjetlosne godine od središta naše galaksije. Ovo je vrlo blizu u astronomskim terminima, ali bi i dalje zahtijevalo putovanje od jednog kraja našeg Sunčevog sustava do drugog dvadeset puta kako bi se prešla ta udaljenost. Istraživači su primijetili da se zvijezde u IRS 13 kreću u neočekivano uređenom obrascu. Zapravo su očekivali da će zvijezde biti nasumično raspoređene.

Iz ovog pravilnog uzorka mogu se izvući dva zaključka: s jedne strane, čini se da IRS 13 interagira sa SgrA*, što dovodi do uređenog kretanja zvijezda. S druge strane, unutar skupa mora postojati nešto što mu omogućuje održavanje promatrane kompaktne strukture.

Dokazi iz više valnih duljina

Promatranja na više valnih duljina pomoću Vrlo Velikog Teleskopa, kao i teleskopa ALMA i Chandra, sada sugeriraju da bi razlog kompaktne strukture IRS 13 mogla biti crna rupa srednje mase smještena u središtu zvjezdanog skupa. To potvrđuju opažanja karakterističnih rendgenskih zraka i ioniziranog plina koji rotira brzinom od nekoliko stotina km/s u prstenu oko pretpostavljene lokacije crne rupe srednje mase.

Još jedan pokazatelj prisutnosti crne rupe srednje mase je neobično visoka gustoća zvjezdanog skupa, veća od bilo koje poznate gustoće zvjezdanog skupa u našoj Mliječnoj stazi.

“IRS 13 izgleda kao ključni gradivni element za rast naše središnje crne rupe SgrA*,” rekao je Peißker, prvi autor studije. “Ovaj fascinantni zvjezdani skup nastavlja iznenađivati znanstvenu zajednicu otkako je otkriven prije dvadesetak godina. Isprva se mislilo da je to neobično teška zvijezda. Međutim, s podacima visoke rezolucije sada možemo potvrditi sastav s crnom rupom srednje mase u središtu.”

Planirana promatranja pomoću Svemirskog teleskopa James Webb i trenutno u izgradnji Ekstremno velikog teleskopa pružit će dodatne uvide u procese unutar zvjezdanog skupa.