• Svemir
  • Onečišćenje Svemira ljudskim djelovanjem moglo bi uskoro Zemlji ‘podariti’ vlastite prstenove

autor

Svemirski otpad koji nastaje ljudskim djelovanjem i istraživanjem Svemira postaje sve veći problem iz godine u godinu. No, tim znanstvenika možda je pronašao rješenje!

Tužni prsten

„Zemlja je na putu da ima svoje prstenove“, rekao je profesor sa Sveučilišta Utah Jake Abbott. Međutim, za razliku od Saturnovih, naši će biti sastavljeni „samo od smeća.“

U orbiti oko Zemlje nalazi se 170 milijuna komada svemirskog smeća. Većina njih je prilično mala, ali 23 000 njih veće je od prosječne loptice i dovoljno zabrinjavajuće da ih američko Ministarstvo obrane aktivno prati. Svemirsko smeće ugrožava svemirske letove, orbitalne misije i astronaute koji njima upravljaju.

NASA-ina slika prikazuje svemirske krhotine ili „smeće“ u orbiti oko Zemlje. Smeće se nakupilo od početka istraživanja svemira 1950-ih (foto: NASA).

Štoviše, svemirski otpad čak pada na Zemlju! Obično se raspadne u atmosferi, ali ne uvijek. Procjenjuje se da svake godine padne 200 do 400 komada krhotina.

Ranije ove godine dio rakete-nosača Falcon 9 napravio je „nekontrolirani ponovni ulazak“ i osvijetlio noćno nebo. Dio vozila preživio je ponovni ulazak i sletio na farmu u državi Washington.

Svemirsko smeće, koje se smatra vrstom onečišćenja, dramatično je poraslo od 1957. godine. U orbiti imamo 7500 metričkih tona smeća – što je ekvivalent 1100 slonova koji lebde iznad naših glava. Predviđa se da će količina otpada nastaviti eksponencijalno rasti osim ako nešto ne učinimo po tom pitanju.

„Većina tog smeća se vrti“, rekao je Abbott. No, kako izvući smeće iz prostora? Odgovor su, kaže Abbott, magneti.

Magnetski spas?

Abbott je profesor robotike na Sveučilištu Utah, ali ono što ga stvarno privlači su magneti. Na postdoktorskom studiju Sveučilištu u Zürichu u Švicarskoj Abbott je uglavnom radio na primjeni magneta u kirurgiji. Proveo je godine radeći s timom na tome kako natjerati mikroskopsku „podmornicu“ da pliva kroz ljudsko oko i isporučuje lijekove u mrežnicu.

Njegov laboratorij također radi na tome da kolonoskopije učini ugodnijim. Koristeći kamere temeljene na kapsulama, razvijaju sustav za precizno pomicanje kapsula pomoću magneta.

Konačno, njegov tim bavi se i svemirskim smećem. Svemirsko smeće možete zamisliti kao mnogo metala – što uglavnom i jest – ali nije sve magnetično.

No, uvjerava Abbot, magneti će svejedno raditi i na nemagnetičkom otpadu i to zahvaljujući vrtložnim strujama. Princip i nalazi njegovog tima primijenjeni na svemirsko smeće izneseni su u nedavnom članku u časopisu Nature.

Kako magnetima spasiti Zemlju

Abbotova plan ima pet ključnih točaka

1. Imate vrteći komad nemagnetskog svemirskog smeća koji može provoditi elektricitet.
  2. Pošaljete magnete prema njemu na kraju robotskih ruku.
  3. Magneti se vrte. Kada se okreću, aktiviraju vrtložne struje – električne struje u obliku vrtloga u objektu – koje stvaraju vlastito magnetsko polje.
  4. Ova aktivirana magnetska polja guraju natrag na polje koje ih je stvorilo.
  5. Koristite puno pažljive matematike i modeliranja, i odjednom možete koristiti kontroliranu silu i zakretni moment da usporite objekt koji se vrti, pomiče ga, skuplja.

Kratka verzija: „U osnovi smo stvorili prvu vučnu gredu na svijetu. Sada je samo pitanje inženjeringa. Izgraditi ga i pokrenuti,“ rekao je Abbott.

Svemirski otpad prisilio astronaute na ISS-u da se evakuiraju u svoje povratne letjelice

Jake J. Abbott et al., „Dexterous magnetic manipulation of conductive non-magnetic objects,“ Nature 598 (2021): str. 439-443.

Luke Peterson (13. studenoga 2021.), Space pollution may soon give Earth its own rings. Has Utah team found a solution in magnets?, sltrib.com (pristup 26. studenoga 2021.)