• Svemir
  • Skrivaju li se u Oortovom oblaku “zarobljeni planeti”?

Skrivaju li se u Oortovom oblaku “zarobljeni planeti”?

Egzoplanet. Izvor: Adam Makarenko (Keck Observatory).

Putanja našeg Sunčevog sustava otkriva burnu prošlost. Iako su se današnji planeti smjestili u stabilne orbite, tijekom njihovog formiranja doživjeli su značajne pomake lokacije. Jupiter, na primjer, nekada se nalazio mnogo bliže Suncu, potičući promjene kod drugih planeta i čisteći Sunčev sustav od krhotina, od kojih je mnogo završilo u Oortovom oblaku.

Oortov oblak, smješten na gravitacijskoj periferiji našeg Sunčevog sustava, povremeno potakne komad ledenog materijala prema unutrašnjem Sunčevom sustavu, formirajući komete. Među krhotinama Oortovog oblaka mogu se sakriti entiteti potencijalno veličine planeta, možda čak i dalji od nagađane Planete X.

“Uhvaćeni Planeti” skriveni u Oortovom oblaku?

Neki ostaci odbačeni iz unutrašnjeg Sunčevog sustava mogli su biti odbačeni još dalje, izbjegavajući Sunčevu gravitaciju i plutajući u međuzvjezdanom prostoru. To je vidljivo iz naših međuzvjezdanih kometarnih posjetitelja, Oumuamue i Borisova, 2017. i 2019. godine. Osim toga, otkrili smo lutajuće planete koje su prekinule gravitacijske veze s njihovom matičnom zvijezdom, što sugerira mnoštvo nebeskih siročića raspršenih po cijeloj galaksiji.

Znastvenici postavljaju intrigantno pitanje: Mogu li mladi planetarni sustavi odbaciti komete i planete, i mogu li ta nebeska tijela uhvatiti drugi zvjezdani sustavi?

Simuliranje nebeskog plesa

Istraživači su ispitivali mehanizme izbacivanja planetarnog sustava i potencijalnih zarobljavanja kroz niz računalnih simulacija. Složene gravitacijske dinamike sugeriraju da planetu treba znatna kinetička energija da bi pobjegao od svoje zvijezde, što ga čini teškim za zadržavanje u drugom zvjezdanom sustavu.

Međutim, istraživači su otkrili da bi gravitacijska sila galaksije mogla usporiti gibanje lutajućeg planeta. Stoga bi mali postotak nebeskih susreta mogao rezultirati zvijezdom koja zarobljuje planet kao novi dodatak kozmičkoj obitelji. Najvjerojatnije mjesto za takvo nešto je na periferiji zvjezdanog sustava, upravo unutar njegovog Oortovog oblaka.

Izračunavanje izgleda za zarobljene planete u Oortovom oblaku

Studija sugerira da bi do 10% originalnih planeta zvijezde moglo biti izbačeno u duboki svemir. Uzimajući u obzir dinamiku galaksije i rani Sunčev sustav, postoji otprilike 7% šanse da naš Sunčev sustav skriva zarobljenog ledenog diva u Oortovom oblaku – veća je to vjerojatnost od stvaranja ledenog diva u Sunčevom sustavu i njegovog izbacivanja.

Stoga, ako postoji planet na rubu našeg Sunčevog sustava, vjerojatnije je da je to posvojeni planet. Iako je najvjerojatnija odsutnost velikih svjetova u Oortovom oblaku, studija ističe međusobnu povezanost planetarnih sustava i potencijal za zvjezdane sustave kao miješane kozmičke obitelji.