• Astronomija
  • Novi pogled na drevnu galaksiju pruža uvid u njen nastanak i podrijetlo Mliječne staze
Astronomija

Galaksija BRI 1335-0417. Zasluge: ALMA / ESO / NAOJ / NRAO / T. Tsukui & S. Iguchi, doi: 10.1126/science.abe9680.

Znanstvenici su dobili novi uvid u jednu od najstarijih i najudaljenijih poznatih spiralnih galaksija u našem svemiru, BRI 1335-0417, koja s više od 12 milijardi godina pruža ključne informacije o formiranju galaksija i podrijetlu naše Mliječne staze. Glavni autor studije, dr. Takafumi Tsukui, naglasio je kako je korištenje teleskopa ALMA omogućilo timu da detaljno istraži strukturu i dinamiku ove drevne galaksije. “Poseban fokus bio je na kretanju plina unutar i oko galaksije, budući da plin igra centralnu ulogu u formiranju zvijezda i pruža uvid u procese koji pokreću stvaranje zvijezda u galaksiji,” objasnio je dr. Tsukui.

Istraživanje je otkrilo kako se plin kretao oko galaksije BRI 1335-0417, uključujući i prvi zabilježeni seizmički val u takvoj ranoj galaksiji. Rezultati studije, objavljeni u Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, pružaju dragocjen uvid u kompleksne mehanizme koji su oblikovali galaksiju.

Disk galaksije, koji se sastoji od zvijezda, plina i prašine, pokazuje kretanja slična valovima koji se šire po površini jezera nakon što je u njega bačen kamen. “Ova oscilacija diska najvjerojatnije je uzrokovana vanjskim utjecajima, kao što su priljevi novog plina ili interakcije s manjim galaksijama, što galaksiji pruža novi materijal za formiranje zvijezda,” rekao je dr. Tsukui.

Osim toga, istraživanje je otkrilo postojanje bar-slične strukture unutar diska galaksije. Ove galaktičke šipke igraju ulogu u poremećaju plina i njegovom transportu prema središtu galaksije, a otkrivena šipka u BRI 1335-0417 predstavlja najudaljeniju poznatu strukturu takve vrste.

Daljnja istraživanja svjetlosti koja dolazi od BRI 1335-0417, koja zbog velike udaljenosti putuje milijardama godina prije nego što stigne do Zemlje, pružaju slike iz ranih dana galaksije, kada je svemir bio tek oko 10% svoje sadašnje starosti.

Docentica Emily Wisnioski, koautorica studije, naglasila je da rane galaksije poput BRI 1335-0417 formiraju zvijezde znatno brže od modernih galaksija. “Da bismo razumjeli kako se održava ovako brza stopa formiranja zvijezda, važno je razumjeti procese opskrbe plinom,” rekla je Wisnioski.

Iako spiralne strukture poput one u BRI 1335-0417 su rijetkost u ranom svemiru, i njihovo formiranje ostaje misterij, ova studija pruža ključne uvide u najvjerojatnije scenarije njihova nastanka. “Iako ne možemo izravno promatrati evoluciju galaksije, naša promatranja pružaju vrijedan trenutak u vremenu, dok računalne simulacije pomažu rekonstruirati cjelovitu priču,” zaključila je Wisnioski.