Astronomija

Novi način uništavanja zvijezda

Zvijezda Eta Carinae. Izvor: NASA, ESA, N. Smith (University of Arizona) and J. Morse (BoldlyGo Institute).

U svom nastojanju da otkriju izvore snažnh izboja gama-zračenja (GRB), međunarodni tim astrofizičara izgelda da je otkrio dosad nepoznat način uništenja zvijezde.

Za razliku od većine izboja gama-zračenja, koji proizlaze iz eksplozivnih masivnih zvijezda ili spajanja neutronskih zvijezda, smatra se da je GRB 191019A nastao iz sudara zvijezde ili ostataka zvijezde u gustim okruženjima supermasivne crne rupe u jezgri drevne galaksije. Ovo kaotično okruženje sugerira nevidljivi, ali teorizirani put do uništenja zvijezde i proizvodnje izboja gama-zračenja.

Kozmičke Anomalije i Otkrića

Istraživanje, objavljeno 22. lipnja u Nature Astronomy, vodilo je Sveučilište Radboud u Nizozemskoj, s doprinosima astronoma Sveučilišta Northwestern.

Astrofizičar Sveučilišta Northwestern, Wen-fai Fong, koautor studije, primijetio je: “Za svakih stotinu događaja koji se uklapaju u tradicionalnu klasifikacijsku shemu gama-zračnih erupcija, postoji barem jedan neobičan koji nas iznenadi.” Ti neobični slučajevi pružaju uvide u zadivljujući niz eksplozija u svemiru.

Razotkrivanje Kozmičkih Tvornica

Otkriće ovih izvanrednih događaja u gustim zvjezdanim sustavima, posebno onima koji okružuju supermasivne crne rupe u središtu galaksija, je uzbudljivo, rekao je astrofizičar Sveučilišta Northwestern i koautor studije, Giacomo Fragione. Ova okruženja služe kao tvornice za inače nemoguće događaje, pružajući uvid u njihovu složenu dinamiku.

Tradicionalne Smrti Zvijezda i Novi Akter

Zivot zvijezde obično završava na jedan od tri predvidljiva načina, ovisno o njihovoj masi. Zvijezde niske mase, poput našeg sunca, odbacuju svoje vanjske slojeve, blijedeći u zvijezde bijele patuljke. Međutim, masivnije zvijezde sjaje jače, eksplodiraju brže u razarajućim supernovama, stvarajući ultraguste tijela poput neutronskih zvijezda i crnih rupa. Treći scenarij uključuje sudar takvih ostataka. Ova studija, međutim, sugerira četvrti mogući scenarij smrti zvijezda.

Zaron u Srce Drevnih Galaksija

“Naši rezultati pokazuju da zvijezde mogu doživjeti svoj kraj u nekim od najgušćih područja svemira, gdje se mogu pokrenuti da se sudare,” izjavio je vodeći autor Andrew Levan sa Sveučilišta Radboud. Ovi nalazi proširuju naše razumijevanje smrti zvijezda i mogu otkriti neočekivane izvore gravitacijskih valova detektiranih na Zemlji.

Drevne galaksije, iscrpivši svoje sposobnosti stvaranja zvijezda, skrivaju malo, ako uopće, preostalih masivnih zvijezda. Astronomi su sumnjali da bi turbulentno okruženje supermasivne crne rupe na kraju moglo potaknuti sudar koji uzrokuje izboje gama-zračenja. Međutim, dokazi za takav spoj ostali su neuhvatljivi do sada.

Spajanje Ostataka Zvijezda i izboj gama-zračenja

19 listopada 2019., svijetli izboj gama-zračenja, koja je trajao nešto više od minute, detektirana je pomoću NASA-inog Neil Gehrels Swift Observatoryja. Svaki izboj gama-zračenja koji traje duže od dvije sekunde smatra se “dugim”, obično rezultirajući kolapsom zvijezda s najmanje 10 puta većom masom od naše sunca.

Istraživački tim koristio je teleskop Gemini South u Čileu kako bi pratio blijedjenje nakon izboja gama-zračenja, odredjujući lokaciju istogaa u području manjem od 100 svjetlosnih godina od jezgre drevne galaksije, vrlo blizu galaktičke supermasivne crne rupe.

Otključavanje Kozmičkih Tajni

Nedostatak odgovarajuće supernove nagovještava nekonvencionalnu prirodu ovog izboja gama-zračenja. Lokacija GRB 191019A sugerira novu teoriju za formiranje izvora koji emitiraju gravitacijske valove.

U tipičnim galaktičkim okruženjima, dugi izboj gama-zračenja iz sudara ostataka zvijezda su izuzetno rijetki. Međutim, u gustim jezgrama drevnih galaksija, visoka gustoća populacije mogla bi dovesti do povremenih sudara zvijezda pod utjecajem supermasivne crne rupe. To bi moglo izazvati ogromnu eksploziju, vidljivu s velikih kozmičkih udaljenosti.

Prvi od Mnogih?

Ovi događaji bi se mogli redovito pojavljivati u slično gustim regijama diljem svemira, ali su mogli ostati neotkriveni zbog zaklanjanja prašine i plina. Otkriće GRB 191019A otvara vrata detekciji više ovih teško uhvatljivih događaja.

“Dok je ovaj događaj prvi takve vrste koji je otkriven, moguće je da postoje još takvih koji su skriveni velikim količinama prašine blizu svojih galaksija,” rekao je Fong. Otkrivanjem više ovih događaja, istraživači se nadaju povezati detekciju izboja gama-zračenja s odgovarajućom detekcijom gravitacijskih valova, dalje otkrivajući njihovu prirodu i podrijetlo.