Astronomija

Nova supernova tipa I otkrivena pomoću JWST-a

Korištenjem svemirskog teleskopa James Webb (JWST), međunarodni tim astronoma uspješno je promatrao galaktički skup PLCK G165.7+67.0. Ova značajna promatračka kampanja dovela je do otkrića nove supernove tipa I.

Supernove su izuzetno moćne i sjajne zvjezdane eksplozije koje imaju presudnu ulogu u razumijevanju evolucije zvijezda i galaksija. U znanstvenom smislu, supernove se klasificiraju u dvije osnovne kategorije temeljem njihovih atomska spektra: tip I, koje nemaju tragove vodika u svom spektru, i tip II koje pokazuju spektralne linije vodika.

Posebno su zanimljive supernove tipa Ia, koje su tipično locirane u binarnim zvjezdnim sustavima gdje jedna zvijezda predstavlja bijelog patuljka. Eksplozije ovog tipa pružaju dragocjene informacije koje pomažu znanstvenicima u razumijevanju kako zvijezde i galaksije evoluiraju tijekom vremena.

Galaktički skup G165

Istraživački tim pod vodstvom Brende L. Frye sa Steward opservatorija u Tucsonu, Arizona, fokusirao se na galaktički skup poznat kao PLCK G165.7+67.0, ili jednostavno G165. Ovaj skup galaksija nalazi se na crvenom pomaku od 0,35 i procjenjuje se da ima masu između 200 i 300 bilijuna sunčevih masa. Tijekom ovih sofisticiranih promatranja, tim je detektirao novu supernovu na crvenom pomaku od 1,78, koristeći JWST-ovu Near Infrared Camera (NIRCam). Ova nova supernova, koju su nazvali “SN H0pe,” otkrivena je u galaksiji Arc 2, koja je infracrveno svijetla i čije je svjetlo gravitacijski pojačano od strane galaktičkog skupa G165.

“Ova supernova, SN H0pe, udaljena je od svoje domaćinske galaksije, Arc 2, između 1,5 i 2 kpc. Zanimljivo je da se pojavljuje na tri različite lokacije uslijed efekta gravitacijskog lećenja koje stvara G165. Ovi podaci otvaraju mogućnost preciznog mjerenja Hubbleove konstante kroz analizu vremenskih zakašnjenja ovih višestrukih slika supernove,” pojašnjavaju istraživači u svom radu.

SN H0pe supernova tipa Ia

Otkrivena supernova pojavljuje se na tri odvojene lokacije, označene kao SN 2a, 2b i 2c. To pruža jedinstvenu priliku za precizno određivanje Hubbleove konstante, mjerenjem vremenskih zakašnjenja između njenih višestrukih slika. Detaljnije fotometrijske i spektroskopske analize potvrdile su da je SN H0pe supernova tipa Ia.

Što se tiče domaćinske galaksije, Arc 2, analize su pokazale da ima zvjezdanu masu od približno 500 bilijuna sunčevih masa. Osim toga, utvrđeno je da je završila fazu formiranja zvijezda prije otprilike milijardu godina i sada je okružena manjim galaksijama u kojima se zvijezde još uvijek formiraju.

Dodatna promatranja teleskopom James Webb pružila su nove uvide u karakteristike galaktičkog skupa G165. Prema objavljenom radu, procjenjuje se da G165 ima masu od oko 260 bilijuna sunčevih masa i pokazuje određeni pomak u brzini najsjajnije galaksije u skupu u odnosu na sistemski crveni pomak cijelog skupa.

Zaključno, autori studije ističu da je dodatno istraživanje u tijeku kako bi se bolje razumjela priroda i karakteristike SN H0pe. Očekuju se novi rezultati koji će biti objavljeni u nadolazećim znanstvenim radovima.