• Svemir
  • Neuspješan prvi let nove indijske rakete – izgubljena 2 satelita

Neuspješan prvi let nove indijske rakete – izgubljena 2 satelita

SSLV polijetanje

Ove nedjelje, 7. kolovoza, zbog greške s potisnicima nove indijske rakete dva satelita srušila su se nazad na Zemlju.

Small Stallite Launch Vehnicle (SSLV) najnovija je raketa Indijske organizacije za svemirska istraživanja (Indian Space Research Organisation, ili ISRO) i ona je poletjela po prvi put u 9.18 ujutro po lokalnom vremenu, odnosno u 5.38 ujutro po srednjoeuropskom vremenu iz Svemirskog centra Satish Dhawan. Radi se o raketi visokoj samo 34 metra koja je dizajnirana isključivo za lansiranje malih satelita u orbitu oko Zemlje, kao što govori i njeno ime. Na svom prvom letu nosila je za ISRO dva satelita i bez obzira na to što je samo polijetanje prošlo u savršenom redu, došlo je do greške na samom kraju leta kada su sateliti trebali biti postavljeni u orbitu i oni su sada nepovratno izgubljeni, objavila je ISRO.

Lansiranje rakete pogledajte ovdje:

Raketa SSLV sastoji se od ukupno četiri stupnja, svaki od kojih puno je precizniji i koristi se za finije manevre u letu od prethodnog. Prva tri stupnja odradila su svoj posao bez problema, ali četvrti i posljednji stupaj, nazvan „modulom za rezanje brzine“ (velocity trimming module, ili VTM), podbacio je i sateliti su postavljeni u krivu orbitu. Odmah nakon polijetanja, iz ISRO-a su javili da bez obzira na uspješno polijetanje ne primaju s letjelice sve podatke koje trebaju primati i da odmah pokreću istragu zašto je tako. Pet sati kasnije, službeno je najavljeno da su sateliti izgubljeni zbog nepravilnog djelovanja spomenutog modula. Njegova zadaća bila je na samom kraju leta uključiti se na 30 sekundi i gurnuti oba satelita u kružnu orbitu na visini od 356 kilometara. VTM se zbog greške uključio jedva na jednu sekundu i sateliti su završili u vrlo eliptičnoj orbiti od 356 x 76 km.

Znamo otprilike zašto je došlo do greške. Kako govore iz ISRO-a, radi se o greški u elektroničkom sustavu letjelice, odnosno u logici koja nije detektirala problem se jednim od senzora na raketi. Detaljniji podaci nisu poznati u ovom trenutku. „Osim tog problema, nije bilo drugih anomalija. Svaki drugi novi element koji je inkorporiran u raketu odradio je posao jako dobro“, izjavio je S. Somanath, jedan od čelnika organizacije.

Glavni teret koji je raketa trebala postaviti u orbiti bio je EOS-02, eksperimentalni satelit za promatranje planeta Zemlje iz svemira. „Ovaj satelit mikrosatelitskog tipa nudi napredno optičko promatranje na infracrvenom dijelu spektra u visokoj prostornoj rezoluciji“, navodi ISRO-in službeni opis subotnje misije. Satelit je dizajnirala i proizvela sama ISRO i on teži ukupno 135 kilograma.

AzaadiSAT
Edukacijska organizacija Space Kidz India osmislila je i provela u djelo satelit AzaadiSAT težak samo 8 kilograma. Izvor: K.V. SRINIVASAN.

Sekundarni teret bio je AzaadiSAT, mali kockasti satelit težak samo 8 kilograma koji je u sebi nosio čak 75 različitih znanstvenih instrumenata, svaki od kojih nije bio teži od 50 grama. Satelit je bio edukacijskog tipa i trebao je pomagati učenju znanosti u indijskim školama. U dizajniranju tih 75 instrumenata pomagale su djevojčice iz škola po ruralnoj Indiji, a u njihovom spajanju u jedan satelit sudjelovala je edukacijska organizacija Space Kidz India, koja je i trebala primati podatke sa satelita. Uz to što je izgrađen kao svojevrsna proslava 75. godišnjice ostvarenja indijske neovisnosti, zadaća satelita bila je i promicati UN-ovu inicijativu za žene u svemiru. Na satelitu su se nalazili instrumenti poput UHF-VHF odašiljača za radioamatere, diodskog mjerača radijacije i male kamere.

Koji su sljedeći koraci indijske organizacije po pitanju potencijalnog nadomještanja ovih satelita u ovom trenutku još nije jasno.

„SSLV-D1/EOS-02 Mission“. ISRO, 2022. https://www.isro.gov.in/launcher/sslv-d1-eos-02-mission (8.8.2022.).

Tripathi, Sibu. „Satellites no longer usable: ISRO declares SSLV maiden mission as failure“. India Today, 2022. https://www.indiatoday.in/science/story/isro-sslv-launch-textbook-satellites-delivered-unstable-orbit-1984841-2022-08-07 (8.8.2022.).

Wall, Mike. „India’s rocket fails to put satellites in right orbit in debut launch“. Space.com, 2022. https://www.space.com/india-sslv-rocket-first-launch (8.8.2022.).