• Svemir
  • Neobjašnjiva sila usporava asteroid u koji je NASA zabila letjelicu

Neobjašnjiva sila usporava asteroid u koji je NASA zabila letjelicu

Slika 'repa' materijala koji je nastao nakon što je letjelica DART pogodila asteroid-satelit Dimorphos (©National Science Foundation/NOIRLab).

Neočekivani rezultati nakon NASA-inog udara na asteroid Dimorphos.

U rujnu 2022., NASA-ina misija DART sudarila se s asteroidom Dimorphos, što je dovelo do iznenađujućeg razvoja događaja. Iako je sudar izazvao izbacivanje velikih količina stijena s površine asteroida, najznačajnija promjena bila je u orbitalnom periodu Dimorphosa koji je skraćen za 33 minute.

Međutim, naknadne analize mjesec dana kasnije pokazale su da se orbitalni period produljio za 34 minute. Neka neobjašnjiva sila izgleda usporava asteroid nakon sudara, ostavljajući astronome u nedoumici. Teorije koje su trenutačno u opticaju, a opisane su u prethodnom izdanju na arXivu, još uvijek nisu precizno identificirale uzrok ove pojave.

Strategija obrane Zemlje

Primarni cilj DART misije bio je proučiti kako asteroidi reagiraju na snažne udare. Promjena u orbitalnom periodu asteroida, koja je uočena odmah nakon udara, bila je pozitivno prihvaćena od strane znanstvene zajednice. Korištenje kinetičkog udara kao metode zaštite Zemlje od asteroida smatra se efikasnim načinom preusmjeravanja potencijalno opasnih svemirskih tijela. Ovi podaci su od ključne važnosti za svemirske agencije poput NASA-e i ESA-e u formuliranju strategija za odvraćanje asteroida.

S težinom od 610 kg i brzinom od oko 22.530 km/h, udar DART-a na Dimorphos bio je značajan. Rezultat udara bio je krater i izbacivanje preko 900.000 kg materijala u svemir. Znanstvenici procjenjuju da je udar izmjestio više od milijun kilograma stjenovitog materijala.

Nove analize izazivaju početne zaključke

Za dodatne analize korišten je teleskop na Opservatoriju Thacher u Kaliforniji. Istraživanja su ukazala na moguću promjenu u orbitalnom periodu asteroida. Postoji teorija da bi obilna krhotina nastala od sudara mogla utjecati na orbitu Dimorphosa. No, istraživački tim vjeruje da samo krhotina ne može objasniti promatrane promjene.

Vrijedno je napomenuti da je i prije DART-ova udara Dimorphos doživio manje promjene u svom orbitalnom periodu, ali te promjene bile su mnogo manje od onih zabilježenih nakon sudara.

Istraživanja o stvarnom utjecaju DART-a nastavljaju se. Zanimljivo će biti vidjeti hoće li se orbitalni period i dalje smanjivati i kako će to utjecati na buduće misije koje uključuju kinetičke udarače. Nadolazeća misija ESA-e, Hera, koja će biti lansirana 2024. godine, ima za cilj bliže proučiti Dimorphos, što bi moglo pružiti dodatne informacije o ovim zagonetnim promjenama.