• Svemir
  • NASA-ini roveri uočili neobične vulkanske stijene na Marsu

NASA-ini roveri uočili neobične vulkanske stijene na Marsu

autor

Neobične stijene uočili su NASA-ini roveri, a mogle bi ukazivati na to da su krajolik Crvenog planeta oblikovale iznimno nasilne vulkanske erupcije.

Marsovi roveri

Područje Nili Fossae na Marsu – koje uključuje krater Jezero koji NASA-in rover Perseverance trenutno istražuje – ispunjeno je stijenama s vulkanskim mineralom olivinom.

Ta ista podloga bogata olivinom pronađena je i u krateru Gusev, gdje je NASA-in rover Spirit lutao sve do svoje smrti 2010. Međutim, tim istraživača tek je nedavno rasvijetlio vezu između ove dvije Marsove regije.

NASA-in rover Spirit fotografirao je ovu stijenu bogatu olivinom u krateru Gusev na Marsu 2005. godine (©NASA/JPL/Cornell/ASU).

Povezivanje priče

Istraživači su pregledali podatke s više Marsovih rovera kako bi potvrdili geološke sličnosti, što ukazuje da su lokalne stijene možda nastale sličnim procesima. Znanstvenici su potom usporedili slike koje je uslikao rover Spirit sa slikama Zemljinih stijena. Upravo taj trenutak bio je – prema riječima članova tima – „eureka trenutak“.

Kako pojašnjava Steve Ruff, voditelj istraživanja, tada su vidjeli da su „teksture u stijenama kratera Gusev“ ista kao „one u vrlo specifičnoj vrsti vulkanske stijene koja se nalazi ovdje na Zemlji.“

Ignimbrit

Ova „specifična vrsta vulkanskih stijena“ sa Zemlje jest ignimbrit. Ove stijene nastaju od pepela, plavca [također oblik stijene vulkanskog podrijetla] i tokova snažnih vulkanskih erupcija. „Nitko prije nije predložio ignimbrite kao objašnjenje za temeljne stijene bogate olivinom na Marsu. I moguće je da je ovo vrsta stijene po kojoj se Perseverance rover vozio i čije je uzorke prikupljao proteklih godinu dana,“ rekao je Ruff.

Vulkanizam na Marsu

Iako su istraživači dugo teoretizirali da je vulkanizam odgovoran za stvaranje Nili Fossae – olivin je, na kraju krajeva, vulkanski mineral – identifikacija ignimbrita, ako se pokaže točnim, ukazala bi na to da su erupcije bile posljedica puno veće kataklizme nego što se prije mislilo.

„Zamislite oblak vrućih plinova i gotovo rastopljenog pepela i plavca koji ‘obgrljuje’ zemlju kako teče kroz krajolik desecima kilometara. Ovaj oblak vremenom bi se gomilao u slojevima koji bi – u svega nekoliko dana – mogli dostići desetke metara debljine“, rekao je Ruff o erupcijama koje su izazvale ovo vrsta stijene na Zemlji.

Ključan nastavak istraživanja

Kako bi potvrdili prisutnost ignimbrita na Marsu, znanstvenici kažu da će morati proučiti stijene u zemaljskom laboratoriju.

Ova hipoteza tako je tek jedan u nizu razloga za daljnji razvoj planirane misije Mars Sample Return koja bi s površine Marsa na Zemlju trebala vratiti uzorke koje je rover Perseverance prikupio tijekom vremena svoje aktivnosti na Crvenom planetu.

Curiosity promijenio rutu zbog oštrih stijena

Steven W.Ruff et al., „Olivine and carbonate-rich bedrock in Gusev crater and the Nili Fossae region of Mars may be altered ignimbrite deposits,“ Icarus 380 (2022).

Stefanie Waldek (1. svibnja 2022.), „Strange Mars rock type points to extremely violent volcanic eruptions,“ space.com (pristup 1. svibnja 2022).