• Svemir
  • Nedavno otkrivena crna rupa dio je raspadnutog zvjezdanog skupa

Nedavno otkrivena crna rupa dio je raspadnutog zvjezdanog skupa

Europski astronomi su detaljno istražili nedavno otkrivenu crnu rupu koja je dobila oznaku Gaia BH3. Rezultati njihovog istraživanja pokazuju da je ova crna rupa povezana s obližnjim raspadnutim zvjezdnim skupom, poznatim kao ED-2. Otkriće je objavljeno u znanstvenom radu 17. travnja na otvorenom serveru arXiv.

Crna rupa BH3

Crna rupa Gaia BH3, udaljena oko 1.900 svjetlosnih godina, otkrivena je u travnju 2024. u širokom binarnom sustavu unutar galaktičkog haloa. S masom od otprilike 33 sunčeve mase, ovo je najmasivnija crna rupa zvjezdanog porijekla poznata u našoj galaksiji. Njezin vidljivi suputnik je stari, vrlo metalno-siromašan div, otprilike pet puta veći od Sunca, s masom od približno 0,76 sunčevih masa. Sustav ima period od 11,6 godina.

ED-2 je nekoć bio zvjezdani skup koji se sada raspadnuo i transformirao u zvjezdani tok unutar galaktičkog haloa. Ovaj dinamički hladni potok prolazi kroz sunčevo susjedstvo. Procijenjena prosječna metalnost zvijezda u ED-2 iznosi -2,60. Tim astronoma pod vodstvom Eduarda Balbinota s Sveučilišta u Groningenu u Nizozemskoj istraživao je kemijski sastav zvijezda članova ED-2 te orbitalne karakteristike binarnog sustava Gaia BH3. Dobiveni rezultati ukazuju da Gaia BH3 pripada zvjezdanom toku ED-2.

Sustav Gaia BH3

“Istražili smo i otkrili da su galaktička orbita sustava Gaia BH3 i njegova metalnost potpuno usklađene s pripadnošću zvjezdanom toku ED-2,” napisali su istraživači u radu. Studija je također pokazala da je orbita crne rupe Gaia BH3 oko galaksije neodvojiva od orbite zvijezda članova ED-2. Pokazalo se da je samo 17% članova ED-2 bliže galaktičkom centru nego Gaia BH3. Prosječna metalnost diva u Gaia BH3 iznosila je -2,56, što je blizu prosječne metalnosti zvijezda u ED-2. Nadalje, kemijska obilja elemenata kao što su magnezij, europij i omjeri barija prema željezu članova ED-2 usklađeni su s onima kod suputnika crne rupe. Stoga, prema autorima rada, ovi nalazi nedvosmisleno potvrđuju da Gaia BH3 pripada toku ED-2.

Prikupljeni podaci također su omogućili astronomima da bolje osvijetle formaciju Gaia BH3 i ED-2. Rezultati sugeriraju da je Crna rupa Gaia BH3 nastala prije više od 13 milijardi godina, te da je matični sustav ED-2 bio manji klaster s masom manjom od 42.000 sunčevih masa. “To implicira da je crna rupa mogla nastati izravnim kolapsom masivne vrlo metalno-siromašne zvijezde, ali alternativni scenarij interakcija unutar klastera također zaslužuje biti istražen,” zaključili su istraživači.