• Svemir
  • NASA-ina svemirska letjelica Lucy otrkila drugi asteroid tijekom preleta Dinkinesha

Neočekivano otkriće tijekom misije

NASA-ina svemirska letjelica Lucy, 1. studenoga, nije samo obavila prelet pored svojeg prvog asteroida, već je iznenadila otkrićem para asteroida. Prve fotografije koje je Lucy poslala natrag otkrivaju da je mali asteroid glavnog pojasa po imenu Dinkinesh zapravo binarni sustav.

“Hal Levison, glavni istraživač projekta Lucy iz podružnice Southwest Research Institute u Boulderu, Colorado, komentirao je: “Dinkinesh zaista opravdava svoje ime koje u amharskom jeziku znači ‘čudesno’. Kada je Lucy izabrana za let, planirali smo preletjeti pokraj sedam asteroida. S dodatkom Dinkinesha, dva Trojanska mjeseca i sada ovog satelita, brojka je porasla na 11.”

U tjednima koji su prethodili susretu sa Dinkineshom, tim iza Lucyja razmišljao je može li Dinkinesh biti binarni sustav, s obzirom na promjene u sjaju asteroida koje su zabilježili Lucyini instrumenti. Prve fotografije s preleta riješile su sve sumnje: Dinkinesh je bliski binarni sustav. Na temelju preliminarne analize prvih dostupnih slika, tim procjenjuje da veće tijelo ima promjer od oko 790 metara u promjeru.

Ovaj susret je prvenstveno služio kao probni let svemirske letjelice, s posebnim fokusom na testiranje sustava koji omogućava Lucy da autonomno prati asteroid dok ovaj leti pokraj nje brzinom od 16.000 kilometara na sat, sustava poznatog kao terminal tracking system.

Inženjerska testiranja u svemirskim uvjetima

“Ovo je fantastičan niz slika. One pokazuju da je terminal tracking system radio kako je bilo zamisleno, čak i kad nam svemir predstavi složeniji cilj od očekivanog,” rekao je Tom Kennedy, inženjer za vođenje i navigaciju u Lockheed Martinu u Littletonu, Colorado. “Jedno je simulirati, testirati i vježbati, a potpuno drugo vidjeti da se to stvarno događa.”

Iako je ovaj susret izveden kao inženjerski test, znanstvenici tima s nestrpljenjem pregledavaju podatke kako bi stekli uvid u prirodu malih asteroida.

“Znali smo da će to biti najmanji asteroid glavnog pojasa koji je ikada viđen izbliza,” rekao je Keith Noll, znanstvenik projekta Lucy iz NASA-inog Goddard Space Flight Centera u Greenbeltu, Maryland. “Činjenica da ih ima dva čini to još uzbudljivijim. U nekim aspektima ovi asteroidi izgledaju slično binarnom paru asteroida bliskih Zemlji, Didymosu i Dimorphosu, koje je vidjela misija DART, ali postoje i neke zaista zanimljive razlike koje ćemo istraživati.”

Timu će trebati do tjedan dana da preuzme preostale podatke s preleta iz svemirske letjelice. Ove će podatke koristiti za evaluaciju ponašanja letjelice tijekom susreta i za pripremu sljedećeg bliskog susreta s asteroidom, asteroidom glavnog pojasa Donaldjohanson, koji je planiran za 2025. godinu. Nakon toga, Lucy će biti spremna za susret s glavnim ciljevima misije, Jupiterovim Trojanskim asteroidima, koji počinju 2027. godine.