NASA-ina letjelica želi ‘uhvatiti solarnu baklju’

Sunce. Izvor: NNASA/CXC/INAF/Argiroffi, C. et al./S. Wiessinger.
autor

NASA se nada da će njihova svemirska letjelica Parker uspjeti ‘uhvatiti’ solarnu baklju na njenom putu prema svemiru nakon izbijanja sa Sunčeve površine.

Sonda Parker

NASA-ina solarna sonda Parker upravo je projurila pored Sunca i znanstvenici su iznimno uzbuđeni. Solarna sonda Parker došla je na 8.5 milijuna kilometara od površine Sunca u utorak (6. rujna) u 6:04 GMT (tj. 7:04 po našem vremenu) u svom 13. približavanju Suncu ili periheliju. Ovaj perihel odvio se u periodu kada je Sunce bilo izrazito aktivno, tj. kada je imalo Sunčevu pjegu veličine Zemlje. Tijekom istog perioda Sunce je izbacilo i baklju koja je na Zemlji izazvala i geomagnetske oluje. Parker se još nije susreo s takvom aktivnošću tijekom svojih bliskih susreta sa Suncem, ali znanstvenici se nadaju da bi ovaj put letjelica mogla ‘uhvatiti’ izbijanje.

„Nitko nikada prije nije letio kroz solarni događaj tako blizu sunca. Podatci bi bili potpuno novi i sigurno bismo puno naučili iz njih“, rekao je u izjavi znanstvenik i upravitelj projekta Parker, fizičar Nour Raouafi.

Solarna sonda Parker započela je svoj trinaesti susret sa Suncem 1. rujna 2022. godina (©NASA/Johns Hopkins APL).

Velika aktivnost Sunca

Kada je Parker lansiran 2018. godine Sunce je bilo u solarnom minimumu – tj. mirnom razdoblju 11-godišnjeg solarnog ciklusa. Međutim aktivnost se trenutno vraća na solarni maksimum, a vrhunac se očekuje 2025. godine. Ono što ovo ‘podizanje’ aktivnosti čini intrigantnim znanstvenicima jest činjenica da je Sunce već sada aktivnije nego što su predviđali da će biti u ovoj fazi! Srećom, songa Parker trebala bi preživjeti još 11 perihelija tijekom svoje misije, pa se znanstvenici nadaju da će se neki poklopiti s budućim solarnim događajima kako njihova učestalost raste.

„Analizirali smo Sunce tri godine dok je bilo ‘mirno’. Međutim naš će pogled na solarni vjetar i koronu sada biti potpuno drugačiji i vrlo smo znatiželjni vidjeti što ćemo sljedeće naučiti,“ pojasnili su iz NASA-e. Spomenuta korona vanjska je ‘atmosfera’ Sunca i ujedno primarni cilj Parkerovih promatranja.

Još jedan važan detalj

Još jedan faktor čini ovaj perihel posebnim. Naime, znanstvenici dobivaju ‘drugi par očiju’ koji će promatrati Sunce i tako će moći prikupljati još više podataka! Solar Orbiter, zajednički projekt NASA-e i Europske svemirske agencije (ESA-e), promatrat će Sunce u isto vrijeme kad i Parker, ali s udaljenosti od 94.1 milijuna kilometara.

„Kombiniranjem podataka iz više svemirskih misija, pa čak i zemaljskih opservatorija, možemo razumjeti širu sliku. U ovom slučaju, s Parkerom i Solar Orbiterom koji promatraju Sunce s različitih udaljenosti, moći ćemo proučavati evoluciju solarnog vjetra, prikupljajući podatke dok prolazi kraj jedne, a zatim druge letjelice,“ zaključio je Raouafi.

Fizičari sve bliži razumijevanju Sunčevog električnog polja

Ashley Hume (31. kolovoza 2022.), „Parker Solar Probe’s Upcoming Close Encounter with a Highly Active Sun,“ blogs.nasa.gov (pristup 6. rujna 2022).

Stefanie Waldek (6. rujna 2022.), „NASA spacecraft hopes to catch a solar flare as it zips past the sun,“ space.com (pristup 6. rujna 2022).