• Svemir
  • NASA-in svemirski teleskop James Webb otkrio je silikatne oblake na udaljenom egzoplanetu

Ilustracija egzoplaneta VHS1256b. Zasluge: NASA, ESA, CSA, Joseph Olmsted (STScI).

Znanstvenici koji koriste NASA-in svemirski teleskop James Webb došli su do revolucionarnog otkrića, promatrajući karakteristike silikatnog oblaka i više molekula u atmosferi dalekog planeta nazvanog VHS 1256 b. Ovaj intrigantni svijet, sa svojom vrlo promjenjivom atmosferom, kruži oko dvije zvijezde i nudi istraživačima jedinstvenu priliku da proučavaju njegove dinamične vremenske sustave i otkriju više uvida u misterije svemira.

U revolucionarnom otkriću, znanstvenici predvođeni Brittany Miles sa Sveučilišta u Arizoni promatrali su silikatne oblake u atmosferi udaljenog planeta koristeći NASA-in svemirski teleskop James Webb. Katalogiziran kao VHS 1256 b, egzoplanet pokazuje dramatične promjene sjaja zbog svog 22-satnog dana, što ga čini najpromjenjivijim objektom planetarne mase poznatim do danas.

Detektiran rekordan broj molekula

Istraživački tim također je napravio iznimno jasna otkrića vode, metana, ugljikovog monoksida te dokaze o ugljikovom dioksidu na VHS 1256 b. To označava najveći broj molekula istovremeno identificiranih na planetu izvan našeg solarnog sustava.

Jedinstvene karakteristike VHS 1256 b

Smješten 40 svjetlosnih godina dalje, VHS 1256 b kruži oko dvije zvijezde tijekom razdoblja od 10.000 godina. Silikatni oblaci planeta dosežu temperature od 1.500 stupnjeva Fahrenheita (830 stupnjeva Celzija). Webb-ovi podaci otkrili su i veće i manje silikatne čestice prašine u atmosferi egzoplaneta. Niska gravitacija i starost VHS 1256 b, samo 150 milijuna godina, doprinose njegovoj jedinstvenoj atmosferi i burnim nebom.

Neprethodno viđeni podaci iz svemirskog teleskopa James Webb

Nijedan drugi teleskop nije istovremeno identificirao toliko značajki za jedan cilj. Pronađeni podaci tima smatraju se prvom “novčićima” izvučenima iz riznice podataka. Brittany Miles izjavila je: “Ovo nije zadnja riječ o ovom planetu – to je početak velikog modeliranja kako bi se prilagodili složeni podaci koje Webb pruža.”

Buduća promatranja i implikacije

Kako planet stari i udaljava se od svojih zvijezda, postat će hladniji, a njegovo nebo može prijeći iz oblačnog u vedro. Istraživači su promatrali VHS 1256 b kao dio Webb-ovog programa Early Release Science, osmišljenog kako bi poboljšali sposobnost astronomske zajednice u karakteriziranju planeta i diskova u kojima se formiraju. Rad tima bit će objavljen u časopisu The Astrophysical Journal Letters 22. ožujka.