NASA će uskoro lansirati umjetnu zvijezdu u orbitu

Evo kako izgleda atmosfera Zemlje iz svemira. NASA.

Precizna mjerenja zvijezda su ključna za istraživanje svemira.

Kada pogledamo prema nebu i vidimo milijarde zvijezda, vjerojatno ne razmišljamo o dodavanju još jedne. No, NASA planira lansirati umjetnu “zvijezdu” iznad SAD-a prije kraja ovog desetljeća.

Zvijezde sa Zemlje izgledaju različite sjajnosti zbog brojnih faktora, uključujući udaljenost, vrstu zvijezde i fazu njenog životnog ciklusa. Precizna mjerenja ovih parametara pomažu nam u određivanju brzine širenja svemira, promatrajući koliko su zvijezde udaljene i koliko je njihova svjetlost pomaknuta prema crvenom spektru tijekom svog putovanja do nas.

Ciljevi misije Landolt

Za ovakve projekte potrebno je točno znati koliko je sjajna neka zvijezda. Ovdje nastupa umjetna zvijezda. Misija Landolt – nazvana po astronomu Arlu Landoltu – omogućit će to kada bude lansirana 2029. godine, postavljanjem kalibriranog izvora svjetlosti u orbitu na udaljenosti od 35.785 kilometara od Zemlje.

“Cilj je otkriti, za planete koji kruže oko drugih zvijezda (egzoplaneti), imaju li oni oceane gdje bi se mogao razviti život,” objasnila je Jamie Tayar, docentica astronomije na Sveučilištu Florida. “Za svaku zvijezdu trebamo točno znati koliko energije dolazi od nje i koliko je točno udaljen planet.”

Umjetna zvijezda, zapravo CubeSat, prve će godine biti u sinkroniziranoj orbiti iznad SAD-a. Ideja je da će “zvijezda” slati poznatu emisiju fotona prema teleskopima na Zemlji. Astronomi će promatrati umjetnu zvijezdu pored objekta koji ih zanima, omogućujući im procjenu sjajnosti tog objekta.

Znanstvene koristi misije Landolt

“Misija Landolt omogućit će nam ponovno kalibriranje sjajnosti milijuna zvijezda,” izjavio je Peter Plavchan, izvanredni profesor fizike i astronomije na Sveučilištu George Mason. “Takva mjerenja mogu se postići samo umjetnom zvijezdom u orbiti, gdje je fizički protok fotona točno poznat. Posljedično, Landolt će omogućiti preciznije parametre tamne energije, poboljšati našu sposobnost procjene nastanjivosti zemaljskih svjetova i unaprijediti temeljna ograničenja u evoluciji zvijezda.”

Nadamo se da bi misija mogla pomoći u identifikaciji nastanjivih zona oko zvijezda, s krajnjim ciljem pronalaska planeta koji podržava život.

“Postoji toliko velikih pitanja u astronomiji: Kako smo dospjeli ovdje? Postoje li drugi planeti poput našega? Postoje li izvanzemaljci?” dodala je Tayar. “Ali to su vrlo teška pitanja, i da bismo ih odgovorili, mjerenja moraju biti vrlo precizna i točna.”

Znanstveni krug očekuje uzbudljive rezultate ove misije, koji će unaprijediti naše razumijevanje svemira i možda nas približiti odgovoru na pitanje jesmo li sami u svemiru. Misija Landolt predstavlja značajan korak naprijed u astronomskim istraživanjima i nudi nove mogućnosti za otkrivanje tajni svemira.