• Svemir
  • Najveće oko na nebu: UK započinje rad na najvećem teleskopu na svijetu

Najveće oko na nebu: UK započinje rad na najvećem teleskopu na svijetu

Najveće oko na nebu UK započinje rad na najvećem teleskopu na svijetu. Zasluge: ESO.

Ekstremno Veliki Teleskop (ELT) bit će najveće “oko na nebu”. Primarno zrcalo od 39 metara ima jedinstveni potencijal za prikupljanje 100 milijuna puta više svjetlosti nego ljudsko oko.

Ekstremno Veliki Teleskop (ELT)

Ujedinjeno Kraljevstvo je spremno izgraditi najveći optički teleskop na zemlji: Ekstremno Veliki Teleskop (ELT). Prema nedavnoj najavi, Astronomski Tehnološki Centar UK (UK ATC) započet će razvoj prvog instrumenta koji će biti instaliran na ovom vrhunskom teleskopu. Ovaj teleskop veličine rimskog Koloseuma bit će smješten na 3000 metara nadmorske visine u pustinji Atacama u Čileu. Europski Južni Opservatorij (ESO), koji također upravlja s Vrlo Velikim Teleskopom (VLT) u ovoj pustinji, vodi njegovu izgradnju. Visoka lokacija pruža idealne, suhe uvjete za promatranje nebeskih tijela. Prvi odobreni instrument je Mid-infracrveni ELT Imager i Spektrograf (METIS). Nedavno je prošao završnu reviziju dizajna i sada je spreman za proizvodnju.

Konzorcij METIS-a sastoji se od deset astronomskih istraživačkih instituta, uključujući Nizozemsku istraživačku školu za astronomiju (NOVA) i Sveučilište Leiden. “Instrument METIS bit će neprocjenjiv za osiguravanje da ELT može preciznije nego ikad prije gledati u srednje infracrvenu svjetlost, s ciljem da promijeni naše razumijevanje našeg mjesta u svemiru,” izjavila je Gillian Wright, direktorica u STFC UK ATC, u priopćenju za medije. Astronomi će koristiti srednje infracrvenu tehnologiju instrumenta za promatranje diskova koji formiraju planete ispunjene plinom i prašinom. Čestice prašine često apsorbiraju vidljivu svjetlost. Stoga je srednje infracrveno snimanje ključno za proučavanje ovih područja. Ovi uvidi mogli bi oblikovati naše razumijevanje formiranja i evolucije galaksija.

Potraga za egzoplanetima

Među ostalim znanstvenim ciljevima, METIS će tražiti obližnje egzoplanete, istraživati porijeklo našeg solarnog sustava i proučavati jezgre galaksija, gdje vrebaju supermasivne crne rupe. Zanimljivo, ovaj ključni instrument teleskopa moći će tražiti potencijalno nastanjive svjetove. To je zato što neki hladniji planeti emitiraju svjetlost u srednje infracrvenom pojasu. Kada bude potpuno dovršen, ovaj zemaljski teleskop bit će jedinstven. ELT je jedan od najambicioznijih znanstvenih i inženjerskih projekata u povijesti, s ciljem istraživanja najudaljenijih dijelova svemira. Istraživat će svemir koristeći vidljive i infracrvene valne duljine svjetlosti. Zanimljivo, njegovo primarno zrcalo od 39 metara ima jedinstveni potencijal za prikupljanje 100 milijuna puta više svjetlosti nego ljudsko oko.

Ukupno, ELT će koristiti snagu pet zrcala za istraživanje svemira u neviđenim detaljima. Tri od njih će imati zakrivljene oblike za istraživanje i snimanje jasnih slika neba iz širokog kuta. Visokotehnološka zrcala omogućuju zemaljskom ELT-u da “proizvodi slike 16 puta oštrije od svemirskog teleskopa Hubble.” S nizom naprednih instrumenata, ELT će nastojati odgovoriti na temeljna pitanja o našem svemiru, kao što su postojanje planeta sličnih Zemlji oko drugih zvijezda, znakovi života izvan našeg sunčevog sustava i formiranje i evolucija najranijih galaksija. Štoviše, visokotehnološki instrumenti omogućit će istraživačima da snimaju detaljne fotografije svemira, uključujući prve galaksije, i pomažu im u razumijevanju njihove evolucije tijekom vremena. Dodatno, ELT će moći procijeniti brzinu širenja svemira, što će pomoći stručnjacima da bolje razumiju kozmologiju. Očekuje se da će ovaj teleskop od 3000 tona započeti znanstvene operacije 2028. godine.