Astronomija

Na neutronskim zvijezdama postoje planine

Umjetnički prikaz neutronske zvijezde.

Iako su neutronskim zvijezdama svojstvena nevjerojatna gustoća i kompaktnost, čini se da kriju još jedno iznenađenje: planine. Ova spoznaja mogla bi radikalno promijeniti naše razumijevanje tih zvijezda, kao i gravitacijskih valova koje mogu stvarati.

Mnogi zamišljaju neutronsku zvijezdu kao savršeno glatki svemirski objekt, posebice kada se u obzir uzme da je njena masa, koja je približno dvostruko veća od Sunčeve, smještena u kuglu promjera svega 12 kilometara. U takvim proporcijama, gravitacija postaje snažno prisutna sila, pretvarajući atome i molekule u čiste nukleuse i elektrone u neutrone. No, usprkos takvim pretpostavkama, čini se da površine neutronske zvijezde nisu uvijek glatke; zapravo, one mogu imati planinske formacije.

Pulsari: tragovi aktivnosti na neutronskim zvijezdama

Zahvaljujući pulsarima, koji su zapravo rotirajuće neutronske zvijezde koje emitiraju radiovalove, otkriveni su tragovi geološke aktivnosti na njihovim površinama. Ovi radiovalovi redovito dopiru do nas, ali povremeno zabilježimo nagle promjene, male skokove u rotaciji, koji se tumače kao rezultat “zvjezdanog potresa” – promjena u kori zvijezde.

Kao što Zemlja i druge geološki aktivne planete doživljavaju evoluciju planina, tako se vjeruje da i neutronskim zvijezdama na površini mogu nastati planine. Međutim, misterij je u njihovoj raspodjeli i veličini. Iako je naša spoznaja o njima trenutačno ograničena zbog nepoznavanja unutrašnje strukture ovih zvijezda, nedavna istraživanja bacaju novo svjetlo na ovu temu.

Gravitacijski valovi: svemirske poruke

Znanstvenici smatraju da, ukoliko neutronska zvijezda ima planine, naročito ako one nisu simetrično raspoređene, takva zvijezda bi trebala emitirati gravitacijske valove dok se rotira. Iako još nismo detektirali ove valove, nadamo se da će budući teleskopi omogućiti njihovo otkrivanje. Zanimljivo je da bi struktura planina mogla utjecati na karakteristike ovih gravitacijskih valova.

Da bi bolje razumjeli moguće formacije ovih planina, znanstvenici su proučavali objekte poput Merkura i Enceladusa. Ako bi neutronskim zvijezdama bile svojstvene formacije slične onima na Merkuru, to bi moglo utjecati na način na koji emitiraju gravitacijske valove. Nagađa se da bi neke neutronske zvijezde mogle imati značajke slične Merkuru, dok bi druge mogle podsjećati na Enceladus ili Europu. S obzirom na to, analiza gravitacijskih valova ovih zvijezda mogla bi nam pružiti dublje uvide u njihovu strukturu.