Jeste li znali?

Moguće je da dijelovi Apolla 11 još dan-danas kruže oko Mjeseca

Izvor: Public Domain.

James Meador, neovisni istraživač s Kalifornijskog tehnološkog instituta, pronašao je dokaze koji ukazuju na to da dio modula Apolla 11 možda još uvijek kruži oko Mjeseca.

Meador je izdao rad u kojem je opisao svoja istraživanja i nalaze te ga je objavio u predprint verziji na arXiv.

NASA-ini inženjeri smatrali su da će se “faza uspona” srušiti na Mjesec

1969. NASA-ini astronauti Neil Armstrong i Buzz Aldrin ušli su u povijest kada su uspješno sletjeli na Mjesec. Nakon više od 21 sata na površini, astronauti su poletjeli s površine u modulu Eagle zvanom “ascent stage” (hrv. faza uspona).

Izvor: Nasa.gov.

Ubrzo nakon toga, sastali su se s Michaelom Collinsom u zapovjednom modulu koji ih je potom odnio natrag na Zemlju. Prije polaska na Zemlju, faza uspona je izbačena u svemir – NASA-ini inženjeri pretpostavili su da će se kasnije srušiti na površinu Mjeseca.

Prema Meadoru, ‘faza uspona’ kruži oko Mjeseca

Međutim Meador smatra da se ‘faza uspona’ možda ipak nije srušila na Mjesec i da bi, zapravo, još uvijek mogla kružiti oko Mjeseca.

Meador je započeo svoju istragu razmatrajući je li moguće pronaći fazu uspona za koju je pretpostavio da se nalazi na površini Mjeseca. Napomenuo je da je NASA 2012. poslala svemirske letjelice u orbitu Mjeseca u sklopu projekta GRAIL za mapiranje Mjesečevog gravitacijskog polja.

Izvor: airandspace.si.edu.

S obzirom na to, Meador je smatrao da bi trebao biti u mogućnosti pratiti fazu usona na Mjesecu pomoću NASA-inog alata zvanog ‘Opći alat za analizu misije’ koji se može koristiti za mapiranje putanja svemirskih letjelica oko planeta ili mjeseca kada je poznato njihovo gravitacijsko polje.

Simulacija pokazala moguću orbitu ‘faze uspona’

Nakon dodavanja podataka iz GRAIL-a, Meador je simulaciju pokrenuo više puta koristeći različite parametre za simulaciju uvjeta koji su vjerojatno postojali od vremena kada je modul bio izbačen pa sve do danas.

Također je uključio podatke koji uračunavaju gravitaciju Sunca i drugih planeta (osim Merkura) te podatke koji opisuju sile nastale uslijed Sunčevog zračenja. Otkrio je da su sve njegove simulacije pokazale ‘fazu uspona’ sa stalnom orbitom.

Izvor: Wikimedia Commons.

Meador priznaje da su drugi čimbenici mogli dovesti do pada modula – njegovo preostalo gorivo moglo je eksplodirati na primjer, mijenjajući mu orbitu. No napominje i da ako ga NASA odluči potražiti, agencija svakako posjeduje tehnologiju potrebnu za pronalaženje modula ako je još u orbiti.

Yirka B. (30. srpnja), Apollo 11 ascent stage may still be orbiting the moon, Phys.org (preuzeto 2. kolovoza 2021.)

Meador J. (21. svibanj 2o21.), Long-term Orbit Stability of the Apollo 11 Eagle Lunar Module Ascent Stage, Submitted to Planetary and Space Science, arXiv:2105.10088 (preuzeto 2. kolovoza 2021.)

O’Callaghan J. (28. srpnja 2021.), Part of the Apollo 11 spacecraft may still be in orbit around the moon, newscientist.com (preuzeto 2. kolovoza 2021.)