Jeste li znali?

Mogu li naši teleskopi uočiti daleki, potencijalni izvanzemaljski grad?

Kepler-186f - prvi egzoplanet otkriven u naseljivoj zoni. Egzoplaneti poput ovog potencijalno bi mogli pomoći znanstvenicima da otkriju tamnu materiju. Izvor: NASA Ames / Institut SETI / JPL-Caltech

Jeste li ikada gledali u noćno nebo i pitali se gleda li netko u to isto nebo, ali s drugog svijeta? Vjerojatno su se u svemiru razvile druge inteligentne civilizacije. Ako jesu, velike su šanse da su razvile astronomiju baš kao što smo mi. Ovi izvanzemaljski astronomi vjerojatno također gledaju u nebo i traže život na drugim svjetovima.

Ali koliko veliki naši zemaljski teleskopi moraju biti da bi ugledali izvanzemaljski grad? Bi li za to bila potrebna metropola slična Coruscant-u iz Star Warsa, ili bi naša teleskopska tehnologija mogla uhvatiti djelić izvanzemaljskog ekvivalenta naših najnaseljenijih gradova, poput New Yorka ili Tokija?

Bhavesh Jaiswal iz Indijskog instituta za znanost nedavno je predložio u preliminarnoj studiji da bi stvarna razmjera mogla biti manja nego što mislimo. Trik je u korištenju specifikacije refleksije, određene karakteristike svjetlosti.

Mogu li naši teleskopi otkriti udaljeni izvanzemaljski grad?

Tradicionalno, potraga za izvanzemaljskim tehnološkim potpisima okretala se oko otkrivanja monumentalnih megastruktura koje nadmašuju naše ljudske sposobnosti – pomislite na Dysonove sfere ili ogromne orbitalne strukture. Otkriće takvih kreacija bilo bi kao nalazak kozmičkih neonskih znakova koji izjavljuju: “inteligentan život postoji ovdje”. Dosad nismo pronašli ništa.

Međutim, nedavno smo ušli u novo doba u kojem postaje stvarnost izravno fotografiranje egzoplaneta, pružajući svježu perspektivu u potrazi za inteligentnim životom na manjoj skali.

Prevazilaženje sjaja zvijezda

Zapanjujuća svjetlost zvijezde obično zasjenjuje planete koji je orbitiraju, čineći detektiranje i proučavanje egzoplaneta jako teškim pothvatom. Stoga su većina otkrića egzoplaneta do sada bila oko tamnih crvenih patuljaka, koji uzrokuju manje vizualne smetnje teleskopima nego žute zvijezde poput našeg sunca. Unatoč udaljenosti i tamnosti ovih egzoplaneta svaka fotografija veličine piksela koju snimimo sadrži neprocjenjive informacije.

Jedan piksel može otkriti puno toga, spektroskopija nam govori o sastavu atmosfere planeta. S napretkom u tehnologijama blokiranja ili filtriranja svjetlosti zvijezda, naša sposobnost izravnog snimanja egzoplaneta stalno se poboljšava.

Pogled na udaljeni izvanzemaljski grad

Ali bi li mogli vidjeti nešto još manje, recimo, izvanzemaljski grad? Kao što Universe Today objašnjava, ovdje nastupa specifična refleksija. Ovaj fenomen se događa kada se svjetlost direktno reflektira prema promatraču, za razliku od difuzne svjetlosti koja se širi u svim smjerovima. To je zasljepljujući bljesak koji se vidi na valovima oceana ili na sjajnom sportskom automobilu na suncu.

Jaiswal sugerira da bi specifična refleksija, u kombinaciji s naprednim svemirskim teleskopima i velikim teleskopima na tlu, mogla omogućiti da uhvatimo takav odsjaj s udaljenih planeta.

Sreća i ograničenja specifične refleksije

Postoji, međutim, određeni stupanj sreće uključen – svjetlost sa zvijezde egzoplaneta mora pogoditi planetu pod pravim kutem i na pravom mjestu da bi došla do naših teleskopa. Odsjaj ne može prekriti cijeli grad koji obuhvaća globus, već samo onaj dio koji je ispravno pozicioniran da reflektira svjetlost prema Zemlji.

Na planeti veličine Zemlje, maksimalna reflektivna površina pokrivala bi otprilike 2800 kvadratnih kilometara, što je ekvivalentno otprilike jednoj šestini metro regije New York-New Jersey-Connecticut. To je otprilike veličina tipičnog zemaljskog grada.

Uloga reflektivnih materijala i poravnanja planeta

Specifična refleksija nije samo stvar veličine – ona uvelike ovisi o reflektirajućem materijalu. Staklo, sa slabom reflektivnošću, uzrokovalo bi slab vrhunac svjetline, dok bi struktura od aluminija svijetlila jače od cijelog planeta.

Drugi čimbenici mogu pojačati šanse za otkrivanje specifičnom refleksijom. Na primjer, sporije rotirajući planet omogućava reflektirajućem gradu da bude vidljiv duže vrijeme. Slično tome, struktura koja je široka u smjeru istok-zapad ostaje vidljiva dulje dok se planet okreće.

Astronomi bi također trebali imati sreće s poravnanjem osi planeta, jer bi samo strukture na određenim geografskim širinama reflektirale prema nama. Međutim, nagnuta os, poput Zemljine, omogućava promatračima da skeniraju različite geografske širine dok se planet kreće kroz svoje godišnja doba.

Mogućnosti budućih otkrića

Šanse da naiđemo na izvanzemaljski grad možda su još uvijek male – napokon, ne znamo postoje li. Ali tehnologija i sposobnosti potrebne za takvo otkrivanje su stvarne i dostupne sada. Stoga, dok gledate u nebo, sjetite se mahnuti – nikad ne znate je li izvanzemaljski promatrač špijunira i vaš rodni grad. Zapravo, slikajte zvijezde; velike su šanse da i izvanzemaljski astrofotograf radi istu stvar.