Astronomija

Misija DART otkrila nove detalje o binarnom asteroidu

Asteroid Dimorphos. Izvor: Curiosmos.com / Nasa.gov.

NASA-ina misija DART (Double Asteroid Redirection Test), koja je 2022. godine uspješno izvršila sudar s asteroidom Dimorphos, otkrila je ključne informacije o podrijetlu i karakteristikama ovog binarnog sustava asteroida. Znanstveni tim koji vodi misiju DART objavio je rezultate u pet (1, 2, 3, 4, 5) radova u časopisu Nature Communications, koji bacaju novo svjetlo na evoluciju i fizikalne karakteristike asteroida Dimorphos i njegovog roditeljskog asteroida Didymosa.

Geološka analiza binarnog asteroida

Analiza podataka prikupljenih tijekom misije otkrila je značajne razlike između površinskih svojstava Dimorphosa i Didymosa. Naime, površina Dimorphosa pokazuje veće varijacije u veličini kamenja, dok Didymos ima glatkiju površinu na nižim nadmorskim visinama i više kratera na višim. Tim je zaključio da je Dimorphos vjerojatno nastao kao rezultat odvajanja materijala s Didymosa tijekom događaja masovnog izbacivanja materijala.

Analiza je pokazala da oba asteroida imaju relativno slabe površinske karakteristike. Znanstvenici procjenjuju da je površina Didymosa stara između 12,5 milijuna i 300 tisuća godina, dok je Dimorphos značajno mlađi. Ova razlika u starosti ukazuje na različite faze evolucije dvaju asteroida, pri čemu je Dimorphos mnogo mlađi od svog roditeljskog tijela

Utjecaj DART misije i buduća istraživanja

Rezultati također upućuju na to da su slabe površinske karakteristike Dimorphosa omogućile da sudar s DART letjelicom značajno promijeni njegovu orbitu. Ovo otkriće je posebno važno za buduće misije usmjerene na obranu planeta, jer pruža ključne uvide u to kako bi se slični sudari mogli koristiti za skretanje potencijalno opasnih objekata.

Maurizio Pajola iz Nacionalnog instituta za astrofiziku (INAF) u Rimu, zajedno s kolegama, proučavao je oblike i veličine kamenja na površinama oba asteroida. Utvrđeno je da je materijal koji čini Dimorphos najvjerojatnije naslijeđen od Didymosa, što podržava teoriju da neki binarni sustavi asteroida nastaju od ostataka većih tijela.

Toplinski zamor i geofizička svojstva

Alice Lucchetti iz INAF-a i njezin tim proučavali su fenomen toplinskog zamora, koji može ubrzati razgradnju kamenja na površini Dimorphosa. Istraživanje je pokazalo da se ovaj proces odvija brže nego što se prethodno mislilo, što je ključno za razumijevanje geofizičkih svojstava asteroida.

Istraživanje je utvrdilo da je nosivost površine Didymosa iznimno niska, što je važan podatak za planiranje budućih misija koje uključuju manipulaciju asteroidima.

Ova nova otkrića pružaju temelje za daljnja istraživanja sustava Didymos, posebno s obzirom na nadolazeću misiju Hera Europske svemirske agencije (ESA), planiranu za 2026. godinu. Misija Hera dodatno će istražiti posljedice sudara s DART-om, omogućujući dublje razumijevanje ovog jedinstvenog sustava i doprinoseći razvoju tehnologija za planetarnu obranu. Ovaj novi korpus znanja iz misije DART ne samo da produbljuje naše razumijevanje evolucije binarnih asteroida, već i širi mogućnosti za buduće svemirske misije, osiguravajući bolje planiranje i provedbu planetarne obrane.