• Svemir
  • Materijal sličan Mjesecu pronađen na Zemljinom kvazi-satelitu Kamo’oalewa

Materijal sličan Mjesecu pronađen na Zemljinom kvazi-satelitu Kamo’oalewa

autor

Nova studija sugerira da je Zemljin kvazi-satelit Kamo’oalewa nastao u sustavu Zemlja-Mjesec, tj. da je možda nastao izbacivanjem materijala s mjesečeve površine.

Važno otkriće

Nedavna studija nudi nove detalje o fizičkim svojstvima i mogućem podrijetlu (469219) Kamo`oalewe, kvazi-satelita koji kruži oko Sunca, ali ostaje relativno blizu Zemlje.

„Poznato je da postoji pet kvazi-satelita Zemlje i ti su objekti u koorbitalnoj konfiguraciji sa Zemljom u kojoj ostaju blizu našeg planeta dok kruže oko Sunca. Od ovih pet, Kamo`oalewa je najstabilniji; međutim, zbog njegove male veličine – otprilike 50 metara – i teške geometrije za promatranje, do sada su dobivene samo ograničene informacije o ovom objektu,“ rekao je Juan A. Sanchez, koautor studije Lunar-like silicate material forms the Earth quasi-satellite (469219) 2016 HO3 Kamo`oalewa koja je nedavno objavljena u časopisu Nature Communications Earth and Environment.

Najopsežnija studija do sada

Ovo istraživanje koristilo je podatke dobivene tijekom pet godina s velikim binokularnim teleskopom (LBT) i teleskopom Lowell Discovery (LDT), oba smještena u Arizoni. Studija je ujedno je najopsežnija studija ovog objekta do danas – „Dobili smo fotometrijske i spektroskopske podatke Kamo`oalewe kako bismo saznali više o njezinom sastavu i fizičkim karakteristikama“, rekao je Sanchez.

Istraživači su analizirali sunčevu svjetlost koja se reflektirala s površine Kamo`oalewe kako bi utvrdili od čega je asteroid sastavljen. Prema Sanchezu, spektralne karakteristike ovog asteroida su u skladu sa silikatnim mineralima (stjenovit materijal) koji pokazuju visok stupanj svemirskog trošenja.

„To znači da su optička svojstva i fizička struktura površine modificirane bombardiranjem mikrometeoritom i česticama solarnog vjetra“, rekao je Sanchez. Ovaj učinak je otkriven i na drugim asteroidima i na Mjesecu.

Kamo`oalewa i Zemlja

Kamo`oalewa je brzi rotator blizu Zemlje asteroid (eng. fast rotator near-Earth asteroid ili NEA); prethodne studije su pokazale da ovaj objekt ima period rotacije od približno 30 minuta. Tijekom svoje orbite oko Sunca ovaj asteroid se Zemlji može približiti na oko 14,4 milijuna kilometara.

Umjetnički prikaz Kamo`oalewe kao udarnog izbačaja s mjesečeve površine, jedna od hipoteza koja objašnjava podrijetlo ovog asteroida (©Juan A. Sanchez/PSI).

Studija je također uspoređivala nove podatke o Kamo`oalewi sa spektrima drugih NEA i uzoraka meteorita i otkrila zapanjujuće sličnosti između spektra kvazi-satelita i lunarnog uzorka koji je na Zemlju donio misija Apollo 14.

Točno podrijetlo Kamo`oalewe nije poznato, ali astronomi nagađaju da je ovaj asteroid mogao biti uhvaćen u svojoj orbiti sličnoj Zemlji iz opće populacije NEA. Druga mogućnost, s obzirom na sličnost između spektra Kamo`oalewe i lunarnog uzorka, je da je objekt nastao u sustavu Zemlja-Mjesec, možda kao udarni izbačaj s mjesečeve površine. Misija povratka uzorka na asteroid trenutno je u pripremi, s planiranim lansiranjem 2025. godine.

Zemlja ima još jedan manji ‘Mjesec’ koji je nastao odvajanjem od većeg

Benjamin N. L. Sharkey et al., „Lunar-like silicate material forms the Earth quasi-satellite (469219) 2016 HO3 Kamoʻoalewa,“ Communications Earth & Environment 2 (2021).

Anonymus (16. siječnja 2022.), „Lunar-Like Material Found on the Earth Quasi-Satellite (469219) Kamo`oalewa,“ psi.edu (pristup 25. siječnja 2022.)