Mars je imao svoju verziju tektonike ploča

Spektakularan novi Marsov mozaik

Tektonika ploča nije nešto što bi većina ljudi povezivala s Marsom. Zapravo, mrtva planetarna jezgra jedan je od glavnih razloga za njegovu poznatu odsutnost magnetskog polja. S obzirom da su aktivne planetarne jezgre osnovni pokretači tektonike ploča, razumljiva je široko rasprostranjena percepcija njihove nepovezanosti s Marsom. Ipak, Mars manifestira određene karakteristike koje se mogu povezati s procesima tektonike ploča, a to su vulkani. Nedavna studija znanstvenika s Sveučilišta u Hong Kongu (HKU) istražuje kako bi različiti oblici tektonike ploča mogli utjecati na formiranje raznolikih vrsta vulkana na površini Marsa.

Mars, tektonike ploča i vulkani

Promišljajući o vulkanima na Marsu, obično nas misli vode ka golemim vulkanima poput Olympus Monsa, koji su slični, ali znatno veći od onih na Zemlji, poput onih na Havajima. Ti vulkani nastaju akumulacijom lave kroz milijune godina uslijed ponavljanih erupcija, koje nisu izravno povezane s kretanjem tektonskih ploča ispod površine. No, oni formiraju pejzaž koji se bitno razlikuje od ostalih dijelova Marsa. Jedno od primarnih odstupanja je visoka koncentracija silicija u vulkanskim formacijama. Dok veći dio Marsa karakterizira relativno niska koncentracija silicija i prevladavajući sastav od bazalta, vulkanski materijal sadrži značajno više razine silicija. Dr. Joseph Michalski i njegov tim s HKU smatraju da imaju objašnjenje za to.

Vertikalna tektonika

U arhaičkom periodu, prije oko 3 milijarde godina na Zemlji, geolozi pretpostavljaju da je specifičan oblik tektonike ploča, poznat kao “vertikalna tektonika“, uzrokovao urušavanje zemljine kore u njezin plašt. Tamo je kora bila transformirana, obogaćena visokom koncentracijom silicija, te potom vraćena na površinu vulkanskim aktivnostima. Ovaj proces mogao bi objasniti više razine silicija u vulkanima na Marsu u usporedbi s ostatkom planeta. U svom radu, istraživači navode dokaze o postojanju brojnih drugih vrsta vulkana, uključujući stratovulkane i lava kupole, koji također sadrže visoku koncentraciju silicija, što bi moglo ukazivati na slične tektoničke procese.

Na Zemlji, brojni aktivni geološki procesi su s vremenom izbrisali tragove ovakvih drevnih procesa. Međutim, zbog znatno manje geološke aktivnosti, Mars nudi jasniju sliku geologije koja je rezultat ovakvih procesa. Ova studija značajno pridonosi našem razumijevanju geologije Marsa i otkriće brojnih vulkana zasigurno će privući pažnju znanstvenika u godinama koje dolaze. Predstavljanje ove nove teorije o geološkoj povijesti Marsa predstavlja ključni korak naprijed u našem shvaćanju Crvenog planeta.