• Svemir
  • Mars je doživio veliku klimatsku promjenu prije 400.000 godina

Mars je doživio veliku klimatsku promjenu prije 400.000 godina

Mars. Izvor: Nasa.gov.

Opsežna analiza podataka s rovera Zhurong ukazuje na seizmičku promjenu klime na Marsu prije približno 400.000 godina, koja je označila kraj njegovog najnovijeg glacijalnog razdoblja. Roverova procjena dina na Marsovoj južnoj Utopijskoj ravnici sugerira da su prevladavajući vjetrovi pretrpjeli značajne izmjene zajedno s ovom klimatskom promjenom.

Analiza Marsovih Dina

Međunarodni tim istraživača, uključujući članove iz Nacionalnih astronomskih opservatorija, Instituta za geologiju i geofiziku i Instituta za istraživanje tibetanskog platoa Kineske akademije znanosti, udružio se s Brown sveučilištem. Njihova misija je bila ocijeniti površinsku strukturu i kemijski sastav marsovskih dina, utvrditi doba pješčanih struktura i dominantne smjerove vjetra na različitim mjestima oko zone slijetanja Zhuronga.

Otkrivanje Promjene Smjera Vjetra

Znastvenici otkrivaju dramatičnu promjenu u prevladavajućem smjeru vjetra na južnoj utopijskoj ravni. Vjetar je promijenio svoj smjer za gotovo 70°, krećući se s istoka na sjeverozapad. Ova promjena vjetra preoblikovala je polumjesečaste dine, formirane tijekom prethodnog ledenog doba, u tamne, uzdužne strukture nakon posljednjeg ledenog doba na Marsu.

Istraživanje i razumijevanje evolucije marsovske klime dugo je privlačilo interes. Mars, najbliži analog Zemlje u našem solarnom sustavu, pruža priliku da se više nauči o evoluciji i povijesti Zemlje i drugih planetarnih tijela, kaže prof. Li Chunlai, glavni istraživač studije iz NAOC.

Rover Zhurong: Igrač koji mijenja igru u Istraživanju Marsa

Do sada je nemogućnost izravnog uzorkovanja i mjerenja geoloških formacija na Marsu ometala pokušaje proučavanja marsovske klime. Novi podaci s mjesta, dobiveni s površine Marsa koristeći visokorezolucijske orbitalne kamere i niz alata na roveru Zhurong, pružaju nova uvida u klimatske procese planeta.

Uloga Marsovog Rotacijskog Osovinskog Kuta u Klimatskoj Promjeni

Procjene istraživačkog tima sugeriraju da je promjena kuta rotacijske osi Marsa mogla dovesti kraj ledenom dobu. Učinci ove promjene zabilježeni su u morfologiji, orijentaciji, fizičkim svojstvima i slojevitosti dina na južnoj utopijskoj ravni.

Cilj studije je spojiti podatke s rovera o formacijama dina i vremenskim uvjetima. Ovaj pristup potvrđuje promjenu smjera vjetra na kraju posljednjeg ledenog doba i precizira opće cirkulacijske modele koji se koriste za predviđanje sitnih promjena u sezonskom smjeru vjetra. Konzistentnost između podataka o prevladavajućem vjetru, stratigrafiji dina i prisutnosti leda i prašine u srednjim i višim geografskim širinama planeta pokazala se ključnom.

Istraživanje Drevne Klime Marsa

Veliki dio tekućih napora posvećen je razumijevanju drevne klime Marsa tijekom Amazonijske epohe, koja je započela između 3,55 i 1,8 milijardi godina i još uvijek traje. Razumijevanje ove epohe ključno je za objašnjavanje trenutačnog krajolika Marsa, rezervoara nestabilnih tvari i atmosferskog stanja, te za povezivanje ovih suvremenih opažanja s modelima drevne klime Marsa.

Put Naprijed

Studije na licu mjesta površine Marsa pružaju neprocjenjive znanstvene uvide, a zadatak prikupljanja podataka rovera Zhurong još je daleko od kraja. “Planiramo nastaviti proučavanje i Amazonijske i sadašnje klime, s ciljem obogaćivanja našeg razumijevanja povijesti marsovske klime u posljednje dvije milijarde godina, uključujući njezinu okolinu i procese,” izjavio je LI.