Manje planeta na periferiji Mliječne staze?

Središte galaksije Mliječnog puta viđeno infracrvenim svjetlom. Izvori - NASA, JPL-Caltech, Susan Stolovy (SSC)

U ogromnom prostranstvu Mliječne staze, neka područja nisu jednako raspoređena kada je riječ o distribuciji planeta. Novo otkrivena istraživanja sugeriraju trend u populaciji planeta koji bi mogao transformirati naše razumijevanje formiranja planeta u različitim galaktičkim teritorijima.

Iako su znanstvenici dugo razmišljali postoji li razlika među planetarnim sustavima diljem galaksije, nedavna otkrića ukazuju na jasnu razliku. Zanimljivo je da zvijezde koje se nalaze dalje od prometne galaktičke ravnine, najgušćeg zvjezdanog središta Mliječne staze, pokazuju izraženu oskudicu dvaju glavnih tipova planeta: “Super-Zemalja” koje su veće od Zemlje i potencijalnih “mini-Neptuna”. Pitanje koje zbunjuje astronome glasi: Zašto ova nejednakost?

Uron u Keplerov galaktički popis

Pionirski svemirski teleskop Kepler, čudo NASA-e koje je devet godina pratio egzoplanete, pružio je bogatstvo podataka za ovu analizu. Pod vodstvom Jon Zinka iz Caltecha, tim astronoma prerađivao je Keplerov set podataka, filtrirajući smetnje i fokusirajući se na planete s orbitalnim periodima (poput naših zemaljskih godina) u rasponu od jednog do 40 dana. Ovo je rezultiralo impresivnih 2.038 planeta za evaluaciju.

Dodatna jasnoća postignuta je korištenjem preciznog kartiranja zvijezda Europske svemirske agencije putem Gaia misije, označavajući točne pozicije zvijezda domaćina ovih planeta unutar Mliječne staze. Rezultati su otkrili izvanredan “trend prema galaktičkoj lokaciji” – primjetan nedostatak Super-Zemalja i mini-Neptuna među zvijezdama koje lutaju daleko od galaktičke ravnine.

Dok se ove udaljene zvijezde njihaju u svojim galaktičkim orbitama tijekom desetaka milijuna godina, one bi mogle starijeti drugačije ili imati različite elementarne sastave koji mogu utjecati na formiranje planeta. Gravitacijske nestabilnosti u starijim zvjezdanima sustavima mogle bi dovesti do izbacivanja planeta, ili jedinstvene proporcije elemenata mogu utjecati na stvaranje planeta.

Ponovna evaluacija planetarnih odnosa

Istraživanje je otkrilo još jednu zanimljivu činjenicu. Prije su znanstvenici vjerovali da su sub-Saturni (smanjene verzije našeg Saturna) usko povezani s Jupiterovim planetima u sekvencaji formiranja planeta. Međutim, ova studija je zabilježila preokret: Za orbitalne periode duže od 10 dana, bilo je tri puta više sub-Saturna nego toplih Jupitera (Jupitera koji su topliji od našeg, ali nisu među najtoplijima u svemur). To sugerira da je možda, tijekom formiranja planeta, prava veza između mini-Neptuna i sub-Saturna, a ne između ogromnih Jovijanskih svjetova i sub-Saturna, kako se ranije vjerovalo.