Mali Magellanov oblak zapravo su dvije manje galaksije

Mali Magellanov oblak, koji se nalazi u susjedstvu Mliječne staze, na ovoj slici je prikazan kakvim ga je vidjela misija Herschel uz dodatne podatke s triju drugih teleskopa (©ESA, NASA, NASA-JPL, Caltech, Christopher Clark).

U nedavnom proboju u astronomiji, istaknuti međunarodni tim astronoma i astrofizičara otkrio je da Mali Magellanov oblak, prethodno smatran jednom galaksijom, zapravo se sastoji od dviju manjih galaksija. Ovaj pronalazak je dokumentiran u radu koji je tim objavio na otvorenom serveru arXiv.

Dugo poznati kao dva vizualno bliska objekta na južnoj nebeskoj hemisferi, Veliki i Mali Magellanov oblak su privlačili znanstvenike svojom nepravilnom patuljastom strukturom. Povijesno gledano, krajem 80-ih počeli su se pojavljivati dokazi koji su ukazivali na to da Mali Magellanov oblak možda krije kompleksniju strukturu. S najnovijim istraživanjem, potvrđena je pretpostavka: Mali Magellanov oblak se sastoji od dvije zasebne patuljaste galaksije.

Detaljno proučavanje ESA-inog svemirskog opservatorija Gaia omogućilo je timu da analizira prosječnu brzinu zvijezda unutar različitih segmenata Malog Magellanovog oblaka. Nadalje, podaci dobiveni iz Galactic Australian Square Kilometer Array Pathfinder-a, sofisticiranog radioteleskopskog niza u Zapadnoj Australiji, pružili su dublji uvid u međuzvjezdani medij obiju galaksija. Analiza je nadopunjena podacima iz APOGEE istraživanja, zahvaljujući naprednim spektrografima postavljenima na teleskopima Sloan Foundation i NMSU, smještenim u Apache Point Opservatoriju.

Istraživački napor rezultirao je otkrićem različitih kemijskih sastava i relativnih brzina unutar dviju komponenti SMC-a. Otkriveno je da oba segmenta imaju sličnu masu i da su u dinamičkoj interakciji s Velikim Magellanovim oblakom.

Kumulativni dokazi ne samo da ilustriraju postojanje dvije odvojene galaksije gotovo direktno jedna iza druge iz perspektive Zemlje, već i objašnjavaju zašto je ovo svojstvo eludiralo znanstvenike sve do nedavno. Istraživači su, dodatno, procijenili da se bliža galaksija nalazi na otprilike 199.000 svjetlosnih godina od Zemlje, dok je njezin udaljeniji par na približno 215.000 svjetlosnih godina.

Sa ovim otkrićem, Mali Magellanov oblak ne prestaje zadivljivati astronome svojom složenošću, pružajući nove perspektive u razumijevanju galaktičke strukture i evolucije.