• Znanost
  • Kineski znanstvenici razvili su novo kvantno računalo sa 113 otkrivenih fotona
Znanost

Kineski znanstvenici razvili su novo kvantno računalo sa 113 otkrivenih fotona

autor

Kineski znanstvenici razvili su novo kvantno računalo s potencijalom primjene u područjima poput teorije grafova, strojnog učenja i kvantne kemije.

Nevjerojatna brzina

Kineski znanstvenici izradili su prototip kvantnog računala pod nazivom „Jiuzhang 2.0“ sa 113 otkrivenih fotona, postigavši tako veliki napredak u ubrzanju kvantnog računanja. U studiji je korišten Gaussian boson sampling (GBS) – klasični simulacijski algoritam – kako bi se osigurao vrlo učinkovit način demonstriranja ubrzanja kvantnog računanja u rješavanju nekih dobro definiranih zadataka.

Sa 113 detektiranih fotona, „Jiuzhang 2.0“ može implementirati GBS septilijun puta brže od trenutno najbržeg postojećeg superračunala na svijetu i 10 milijardi puta brže od svoje ranije verzije „Jiuzhang“. Ukratko, najbržem superračunalu trebalo bi oko 30 trilijuna godina da riješi problem koji „Jiuzhang 2.0“ može riješiti u samo jednoj milisekundi. Studija, koju je vodio poznati kineski kvantni fizičar Pan Jianwei, objavljena je na internetu u časopisu Physical Review Letters 25. listopada. Inspiriran konceptom pojačanja svjetlosti putem stimuliranja emisijom zračenja (LASER), tim je razvio stimulirani izvor svjetlosti s visokom svjetlinom i istovremeno čistoćom i učinkovitošću koja je blizu jedinice za skalabilni GBS.

Temelj u ranijoj verziji

U prosincu 2020. istraživači su izradili prototip kvantnog računala „Jiuzhang“ kroz koji je detektirano do 76 fotona. Njegov kvantni računalni sustav može implementirati GBS 100 trilijuna puta brže od najbržeg postojećeg superračunala na svijetu. „U usporedbi s ‘Jiuzhangom’ uvelike smo poboljšali performanse i učinkovitost prikupljanja kvantnog izvora svjetlosti, povećali broj detektiranih fotona i pokazali fazno programiranje GBS kvantnog računala“, rekao je Lu Chaoyang, član istraživačkog tima i profesor na Sveučilištu znanosti i tehnologije u Kini.

Prema timu, kapacitet superračunala „Jiuzhang 2.0“ ima potencijal primjene u područjima poput teorije grafova, strojnog učenja i kvantne kemije.

Kina je potajno izradila dva exascale-superračunala?

Anonymus (26. listopada 2021.), China Focus: Chinese scientists develop new quantum computer with 113 detected photons, news.cn (pristup 1. studenoga 2021.)