• Astronomija
  • Kineski astronomi identificirali jednostavno pravilo koje leži iza ponavljajućih brzi radio izboja (FRB)

Brzi radio izboji. Izvor: Wikimedia commons.com

Kineski astronomi identificirali su jednostavno pravilo koje objašnjava ponavljanje brzih radio izboja (FRB-ova).

Novo istraživanje otkrilo polarizaciju ponavljajućih signala

Kineski astronomi iskoristili su najosjetljiviji radio teleskop na svijetu kako bi identificirali jednostavan parametar za opisivanje misterioznih, ponavljajućih brzih radio izboja koji pristižu daleko izvan Mliječne staze. Brzi radio izboji (eng. fast radio burstsFRB) najsjajniji su astronomski tranzijenti, trenutačno nepoznatog porijekla, koji traju od jedne do nekoliko milisekunda u radijskim pojasevima.

Novo istraživanje objavljeno je u petak 18. ožujka 2022. u znanstvenom časopisu Sicence. Istraživački tim predvodio je Li Di iz Nacionalnog astronomskog opservatorija Kineske akademije znanosti (NAOC). Spomenuta studija otkrila je da ponavljajući signali dolaze s polarizacijom odnosno fenomenom koji označava da valovi osciliraju u više od jednog smjera, ovisno o njihovoj frekvenciji.

Raspršenje mjere rotacije

Tim je analizirao svojstva polarizacije pet ponavljajućih brzih radio izboja (FRB) i njihove izvore, koristeći sferični radio teleskop s otvorom od pet stotina metara (FAST) u Kini, kao i Robert C. Teleskop Byrd Green Bank (GBT) u Sjedinjenim Američkim Državama. Istraživači su otkrili da linearna polarizacija ovih FRB-ova ima tendenciju depolarizacije prema nižim frekvencijama, što se može kvalitetno opisati jednim jedinim parametrom odnosno raspršenjem mjere rotacije.

Uz FAST, otkriveno je još ukupno 1652 neovisnih izboja iz jednog ponavljajućeg FRB izvora, ali svi su bili bez polarizacije. “Izostanak detektiranja linearne polarizacije je više norma nego iznimka s FAST-om kada je riječ o opsegu između 1,0 i 1,4 GHz, unatoč njegovoj neusporedivoj osjetljivosti”, naveo je Li, autor korespondent novog rada.

Unatoč tome, brzi radio izboj (FRB) 121102, ponavljajući FRB izvor kojeg je otkrio radio teleskop Arecibo u podacima iz 2012., posjeduje visok stupanj polarizacije s odgovarajućim ekstremno velikim raspršenjem mjere rotacije, što je rezultat gustoće elektrona i jakosti magnetskog polja duž linije promatranja.

Zašto FAST nije detektirao polarizaciju?

Impulsni signal mogao bi izgubiti dio ili cijelu svoju polarizaciju dok fotone agregira prijemnik teleskopa, no takav je učinak veći na svjetlosnim valovima niže frekvencije, što objašnjava zašto polarizacija nije detektirana na FAST-u, navodi se u istraživanju.

Polarizacija brzih radio izboja (FRB) koji su prošli kroz regije svemira koje pritom ostavljaju svoje specifične tragove, može otkriti ključne informacije o njihovom porijeklu, smatraju istraživači. Jednostavno objašnjenje koje uključuje jedan slobodan parametar otkriven u istraživanju, moglo bi pomoći u razotkrivanju tajanstvenog porijekla FRB-a kroz dvije do tri godine, zaključili su istraživači.

Frequency-dependent polarization of repeating fast radio bursts—implications for their origin, Yi Feng, Di Li et al., SCIENCE, 17 Mar 2022, Vol 375, Issue 6586, pp. 1266-1270, DOI: 10.1126/science.abl7759

Anonymous (17. ožujka 2022.), Frequency-dependent polarization of repeating fast radio bursts reveals their origin, Chinese Academy of Sciences Headquarters, Eurekalert.org (pristup 22. ožujka 2022.)

Anonymous (18. ožujka 2022.), Chinese astronomers identify a simple rule beneath repeating fast radio bursts, Xinhua – huaxia, Xinhuanet.com (pristup 22. ožujka 2022.)