Astronomija

Kako superklaster Laniakea pomaže u razumijevanju tajni širenja svemira

U svijetu kosmologije, jedan od ključnih neodgovorenih izazova jest Hubbleova napetost (na Engleskom the Hubble Tension)- misterija koja proizlazi iz razlika u mjerenjima stope širenja svemira. Različite metode, od promatranja udaljenih supernova do analize Dopplerova pomaka svjetlosti u blizini supermasivnih crnih rupa, nude različite procjene te stope.

Ova neusklađenost može ukazivati na to da naše razumijevanje svemirske strukture nije potpuno ili da je naša perspektiva svemira pristrana zbog našeg položaja unutar velikog galaktičkog superklastera. Najnovija istraživanja sugeriraju da je problem pristranosti znatno ozbiljniji nego što se prvotno mislilo.

Laniakea Superklaster i njegov utjecaj na mjerenje sirenja svemira

Ako bismo se nalazili daleko u svemiru, izolirani od bilo koje galaksije, naša opažanja kozmičkog širenja bila bi oslobođena gravitacijskih utjecaja, omogućujući preciznije promatranje udaljavanja drugih galaksija. Međutim, kao dio lokalne skupine galaksija, naša su mjerenja inherentno pristrana. Primjerice, mnoge lokalne galaksije imaju plavi pomak, što ne ukazuje na skupljanje svemira, već na našu poziciju unutar galaktičkog gravitacijskog bunara. Iako se ova lokalna pristranost relativno lako može uzeti u obzir, postojanje Hubbleove napetosti potaknulo je istraživače da potraže moguće gravitacijske pristranosti izvan lokalne skupine. Njihovi radovi dostupni su na arXiv preprint serveru.

Istraživanje se usmjerilo na Laniakea Superklaster, najveću gravitacijsku strukturu kojoj pripadamo. Ovaj ogromni skup galaksija, prostirući se na više od 520 milijuna svjetlosnih godina i sadržavajući više od 100.000 galaksija, uključujući i Mliječni Put, vuče našu lokalnu grupu prema svom središtu. Takvo kretanje može utjecati na naša opažanja kozmičkog širenja.

Nove perspektive

Kada su znanstvenici analizirali gravitacijski utjecaj cijelog superklastera, otkrili su da je pristranost u promatranjima iznosila otprilike 2% do 3%. Međutim, pristranost je suprotna od očekivane. Drugim riječima, ne uzimajući u obzir utjecaj superklastera, Hubbleova napetost izgledala je manja nego što je zapravo. Ova otkrića pokazuju da je napetost veća za 2% do 3% nego što se ranije vjerovalo. Čak ni nedavna mjerenja Hubbleove konstante, koja su se činila ohrabrujućim, nisu adekvatna za objašnjenje pristranosti Superklaster Laniakea.

Budućnost Kozmoloških Istraživanja

Suočavanje s suptilnim pristranostima u našim kozmološkim podacima zahtijeva opsežan pristup i pažljivu analizu. Buduća istraživanja i promatranja mogla bi ponovno usmjeriti naše razumijevanje u pravom smjeru. No, oslanjanje isključivo na otklanjanje pristranosti nije dovoljno za razrješenje ove zagonetke. Jasno je da se u pozadini odvijaju suptilni i kompleksni procesi, a konačno rješenje nije jednostavno niti očito. Potrebno je još mnogo istraživanja kako bismo u potpunosti razumjeli i riješili Hubbleovu napetost.