Jeste li znali?

Kako izgleda zimski period na Marsu?

Winter-on-Mars-and-snow-768x439 (Curiosmos)

Jeste li se ikada zapitali kakva je zima na površini drugih planeta – primjerice Marsa? Postane li ‘Crveni planet’ nekada ‘Bijel’?

‘Bijeli’ Crveni planet

Jeste li se ikada zapitali kakva je zima na Marsu? NASA ima niz fotografija snimljenih iz orbite koje prikazuju marsovsku zimsku zemlju čuda. Smrznuti krajolici s ‘kockastim’ snijegom samo su jedna od karakteristika marsovske zime. Najniža temperatura na Crvenom planetu je oko Marsovih polova, gdje može doseći čak minus 123°C.

No unatoč ekstremnoj hladnoći, Mars nema toliko snijega kao Zemlja. Zapravo, prema NASA-i, svaka Marsova godina (Marsova godina jednaka je dvjema zemaljskim) nema više od nekoliko centimetara snijega. Nadalje, većina tog snijega pada na ravne površine, što otežava njegovo nakupljanje. No, iako na Marsu nema obilnog snijega, zima na Crvenom planetu je čarobna i pruža nevjerojatne prizore!

Zima na Marsu – dva tipa snijega

Na Marsu možemo pronaći dva tipa snijega – u obliku vodenog leda i ugljičnog dioksida (također poznatog i kao suhi led). Budući da na Marsu postoje dvije vrste snijega, malo ga se nakuplja. To je zato što je zrak na Marsu vrlo rijedak u usporedbi sa zrakom na Zemlji. Točnije, budući da je zrak rijedak, a temperature tako niske, vodeno-ledeni snijeg pretvara se u plin mnogo prije nego što padne na površinu.

S druge strane – za razliku od vodenog snijega – suhi led dospijeva na površinu Marsa gdje se, iako ga nema puno, nakuplja! Sylvain Piqueux, NASA-in znanstvenik objašnjava da ga ima dovoljno da netko može klizati po njemu. Ono što je specifično jest da se snijeg više nakuplja na kraterima ili liticama zahvaljujući nagnutoj površini.

Kako znamo da postoji snijeg na Marsu?

Unatoč činjenici da nikada nismo stvarno fotografirali snijeg kako pada na Marsu, znamo da on postoji zahvaljujući znanstvenim instrumentima koji se nalaze na orbiterima koji kruže oko Crvenog planeta.

Tako, primjerice, Mars Reconnaissance Orbiter može proviriti kroz oblake zahvaljujući takozvanom Mars Climate Sounder Instrumentu. Ovaj instrument detektira svjetlost valnih duljina koje ljudsko oko ne može vidjeti, što pak omogućuje stručnjacima da uoče ugljični dioksid koji pada na površini. Još 2008. godine NASA je upotrijebila lender Phoenix – koji je poslala oko 1600 kilometara od Marsovog sjevernog pola – kako bi detektirala vodeno-ledeni snijeg kako pada na Mars.

3D radargram Marsove sjeverne polarne kape otkriva njenu unutrašnjost